Uniti förstärker med ny COO och CMO
Det svenska elbilsföretaget Uniti tar in två nya verkställande chefer. Antonio Stanisci, tidigare vd och koncernchef för Fiat Chrysler Automobiles Norden, som ny COO, och Robin Eriksson, tidigare regional direktör för de nordiska, tyska och Nordamerika marknaderna på Kayak/momondo, som ny CMO. De nya cheferna är en del i Unitis planer på att utöka sin marknadsföring och att leverera sitt första produktionsfordon.
Antonio Stanisci, Uniti COO, verkställande chef med 20 års erfarenhet inom bilindustrin. Före sin roll som vd på FCA Nordics höll han olika ledande befattningar inom försäljnings- och marknadsföring i Daimler, Chrysler och FCA. -Det är dags för våra bilar att förändras, nya tekniker kommer att bidra till att omforma mobilitetsindustrin och vi är nu redo för det. Det som gör Uniti unikt är dess förmåga att ompröva allt: design, material, produktion, användarupplevelse, distributionsmodell för att kunna effektivisera verksamheten samt att ingå strategiska partnerskap för att ta tillvara på de marknadsmöjligheter vi ser. Jag har börjat på Uniti eftersom jag efter 20 år i bilindustrin känner att det här är min bästa chans med min erfarenhet att hjälpa till med att förändra denna industri.
Robin Eriksson, Uniti CMO, spelade en central roll i momondos tillväxt och expansion i deras marknadsföringsteam från tre personer för 5 år sedan till över 150 personer idag. -Våra konsumtionsmönster förändras ständigt och jag anser att Uniti har en unik möjlighet att driva den här förändringen eftersom vi tillverkar ett nytt elektrisk (autonomt) fordon med innovativ teknik och ett fantastiskt team bakom företaget. Vi går nu in i en ny fas med målet att visa vår färdiga produktionsbil i slutet av året på vår årliga produktevenemang U18. Mitt mål är att bygga ett globalt varumärke, redo att utmana problemen med nuvarande fordon och säkerställa en fantastisk kundupplevelse under hela resan. Robin och Uniti’s VD Lewis Horne har en lång historia bakom sig, tillsammans har de tidigare grundat och drivit flera företag efter att de lärt känna varandra vid Lunds universitet där de båda studerade en ekonomi och entreprenörskap.
Med flera tusen förbeställningar av deras första bil ‘Uniti One’ och en stark försäljningstillväxt, har Uniti ett stort år framför sig och deras nyanställningar är viktiga för att nå deras strategiska mål. Hela U17-lanseringsevenemanget där Uniti visade upp sin bil för första gången finns här. Uniti lägger också regelbundna uppdateringar om sin framsteg via deras YouTube-kanal. Vänligen ladda ner pressbilder här.