23948sdkhjf

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Pickup-marknaden växer så det knakar och nu har även Mercedes hoppat på tåget. Nya X-klass är baserad på Nissan Navara och erbjuder pickup-köparna ilte mer lyx och komfort.

Pickuperna blev mäkta populära på 80-talet. Dels av skattemässiga skäl då man kunde dra halva momsen och dessutom var det lättare att komma undan förmånsvärde på en bil med flak än en personbil. Dessutom kunde man ju få med en skopa och en dieseltank på flaket och de robusta rambyggda bilarna med 4-hjulsdrift, diffspärrar, lågväxel och hög markfrigång gjorde det möjligt att köra ända fram till maskinen även om den stod illa till, långt från belagda vägar.

Klicka på bilden till höger för att se alla bilder på nya MB X-klass 250 d!

Och fler än grävmaskininsterna fick upp ögonen för pick-upen som vardagsbil.

2018 kom så möjligheten att få bägge delarna i en.

Läs tidigare provkörning: Fiat Tipo - Underskattad bil

Mercedes har plockat in Nissans beprövade King Cab, eller Navara som den heter sedan några år, i sitt modellprogram.

Att Mercedes-Benz säljer Nissans pick-up är en sanning med viss modifikation. För visst har tyskarna modifierat den ordentligt. Även om Nissan står för chassi, motor, växellåda och en stor del av karossen så har Mercan begåvats med en mer typisk Mercedes-inredning och infotainmentsystem och blivit 7 centimeter bredare invändigt på kuppen.

Har Mercedes nått ända fram med sin nya modell?

Skulle man kunna tänka sig att sälja av personbilen och den gamla King-Caben och ha X-klassen till både fritid och arbete?

Ja, varför inte. Körmässigt funker den väldigt bra. Bromsar, ljudnivå, väghållning och motor skulle fungera i vilken personbil som helst. Naturligtvis matchar den inte de bästa personbilarna men jag har kört modeller som gör sämre ifrån sig på komfortsidan än vad X-klassen gör. Det enda smolket i bägaren är styrningen. Den känns lite lastbilsmässig fortfarande och skulle må bra av ett fartberoende servosystem. Baksätespassagerarna har det ganska bra för att sitta i en lastbil.

X-klassen är utrustad med en del aktiva säkerhetssystem som 360-kamera, Parktronic, aktiv bromsassistent, kurshållningshjälp och vägmärkeskamera.

En kompetent familjebil och terrängbil med andra ord.

Jag saknar dock ett vardagsläge läge i fyrhjulsdriften där den driver på alla fyra utan att mellandiffrentialen är låst. Som det nu är finns det endast två lägen; 2-hjulsdrift och 4-hjulsdrift med låst mellandiff. Glömmer man att koppla ut 4-hjulsdriften och kommer in på en parkeringsyta med torrt underlag vill bilen knyta sig vid rattutslag.

För pickupägare med avancerade off-road-ambitioner finns diffspärr i bakaxeln som tillval och naturligtvis en lågväxel. 360-graderskameran kan manuellt aktiveras i krypkörning. Perfekt när du vill kryssa mellan tallarna.

Mercedes-Benz är en hel del dyrare än både Nissan och Renaults modeller som baseras på samma modell men då ingår stjärnsatusen och grannarnas avundsjuka blickar i paketet.

FAKTA Mercedez-Benz X 250 D

Pris från: 315900:- + moms (Testbilens pris 402980:- + moms)

Motor: Diesel 2298 cm3, 140 kW/190 Hk

Längd: 5340mm, Höjd 1819mm, Bredd 2113mm med speglar, 1916 med infälla diton.

Lastyta: 1560 x 1581mm (1215mm mellan hjulhusen)

Tjänstevikt: 2223 – 2226 kg, lastkapacitet 1024-1027 kg, Totalvikt 3250 kg. Dragvikt 3500 kg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.143