23948sdkhjf

Satsar på bildelar i USA

Amazon har siktet inställt på bildelar som sitt nästa stora mål. I USA har jätten gjort affärer med tillverkare av reservdelar för att utöka fordonsdelen av sin verksamhet. Koncernchefen Jeff Bezos vill ha sin del av reservdelsmarknaden som omsätter över 50 miljarder i USA.

Enligt en ny rapport från amerikanska investmentbanken Jefferies LLC erbjuder Amazon i dagsläget leverans av bildelar samma dag i 40 amerikanska städer. Och prisnivån ligger 23 procent under de stora bildelsbutikerna. Målet är att ta marknadsandelar från detaljhandelskedjor som säljer reservdelar och tillbehör till fordon som till exempel Advance Auto Parts, Autozone, Genuine Parts och O'Reilly Automotive.

Enligt New York Post tecknade Amazon, under förra året, avtal med några av de största bildelstillverkarna i USA som Dorman Products och Cardone. Sedan starten 2007 har man också haft avtal med Bosch.

De amerikanska detaljhandelskedjorna har precis som i Sverige, under en längre tid, vant sig med höga vinstmarginaler genom ett nära samarbete med reservdelstillverkarna.

Amazon kan också tänka sig att förvärva regionala distributörer, säger Steve Handschuh, vd för amerikanska Motor & Equipment Manufacturers Association enligt New York Post.

Enligt vissa analytiker förväntas Amazons bildelsverksamhet expandera med mer än femtio procent bara i år. Men det finns flera analytiker som är tveksamma till om Amazon kommer att lyckas med bilreservdelar och tillbehör med samma framgång som böcker och elektronik. Det finns också de som ser Amazons satsning på leveranser samma dag som ett sätt att hjälpa reservdelsgrossisterna.

Verkstädernas behov av snabba reservdelsleveranser var den stora anledningen till att fordonseftermarknaden från början låg utom räckhåll för Amazon. Men leveranser samma dag gör Amazon betydligt mer intressant för verkstäder, säger Dan Ninivaggi till Automotive News. Vd för Federal-Mogul Motorparts, eftermarknadsdivisionen inom Federal-Mogul.

Även USA-marknaden delas in i två kundkategorier; gör-det-själv-kunderna och verkstadskunder.

GDS-arna står traditionellt för flest inköp av online-delar men när Amazon levererar samma dag öppnar det nya möjligheter för verkstadsägaren. De har inte tid att ha kundens bil på lyften i ett par dagar och vänta på reservdelar, säger Dan Ninivaggi.

Detaljhandelskedjan AutoZone säljer i dag åttio procent av sin omsättning till GDS-kunder och tjugo procent till verkstäder. Ett område som nu växer med snabbare leveranser.

Federal-Mogul Motorparts började arbeta direkt med Amazon för två år sedan. Samarbetet inleddes när Federal-Mogul insåg att konsumenterna sökte efter deras reservdelar på Amazon, trots att delarna inte levererades av Federal-Mogul Motorparts själva. Det visade sig att delarna såldes via tredje part.

Vi blev oroade när våra produkter såldes online utan vår support och bestämde oss för att det var bättre att alliera oss direkt med e-handelsaktörer, inklusive Amazon, säger Dan Ninivaggi till Automotive News. 

– För oss är det oerhört viktigt att våra produkter framställs korrekt och att kunden får support direkt av oss – Amazon är bra på det.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111