PROVKÖRNING: Ässet i Volvos rockärm
XC60 D4 Inscription:
Komforten, vägägenskaperna och den allmänna bilkänslan är på topp. Bilen känns stor men ändå lätthanterlig. Luftfjädringen och 4-hjulsdriften samverkar bra när off-roadläget väljs. Bilen höjer sig ett antal centimeter och automatlådan väljer växlingspunkter så att man får ett betydligt högre motorvarvtal.
Klicka på bilden till höger för att se fler bilder på bilarna!
Det känns som en lågväxel och man får ett stort förtroende för XC60 som terrängbil. Trots det vågade vi oss inte på några större utmaningar i den riktningen utan höll oss i måttliga snödjup och lindrigt dåliga vägar. Miljöer som Volvon klarade galant. Som långfärdsvagn är XC60 ypperlig och rullar tyst och odramatiskt och mycket komfortabelt.
Läs fler provkörningar: Mercedes X-klass 250 d: Kompetens och flärd
Jag har egentligen bara en sak att anmärka på: Infotainmentsystemet med den stora stående pekskärmen i mitten kräver ibland en hel serie tryckningar för att åstadkomma relativt simpla inställningar som till exempel att ändra effektläge på stolsvärmen. Samtidigt är det just infotainmentsystemet som imponerar allra mest.
Den stora pekskärmen i mittkonsolen, den digitala hastighetsmätar- och varvräknargruppen med vägvisar- och mediainformation samt head-up-displayen som projiceras i vindrutan samverkar på ett ypperligt och intuitivt sätt för att ge föraren exakt den information hen behöver och precis då hen behöver den utan att vara påträngande. Vill hen absolut att hen ska få en påträngande varning i form av ljudsignaler eller annat så går det också att ordna – i inställningsmenyn.
Sammanfattnigsvis är Volvo XC60 en mycket bra bil men frågan är om den inte har blivit för dyr för att kunna bibehålla sin plats som Europas mellanklass-SUV nummer ett.
Men det är här Volvos rockärms-ess kommer in. Volvo XC40!
XC40 T5 R-Design:
XC40 känns som en ännu bättre bil än storebror XC60. Jag upplever den nästan lika tyst och komfortabel som den större bilen. Trots en enklare hjulupphängning som inte medger luftfjädring och andra sofistikerade system är den inte stum och hård utan rullar jämnt och fint över farthindren samtidigt som den är spänstig nog att kunna ta kurvorna i bra fart. Provbilen var utrustad med den hårdare fjädring som följer med R-designpaketet och kändes helt rätt.
XC40 är baserad på den nya CMA-plattformen som utvecklats av Volvo och Geely. Du kan få en framhjulsdriven XC40 för knappt 300000:- men priset drar strax iväg med utrustning och motorval. Den bil vi provat hade T5-motorn och R-Designpaketet och gick lös på 510000:-. Det kan låta dyrt men jämfört med XC60 är det att betrakta som billigt.
Bilens utsida har designats med lite mer självförtroende än som tidigare varit fallet hos Volvo. Designerteamet har kavlat upp ärmarna och tagit en hel del nappatag med produktionskollegorna för att få igenom lösningar med plåtpressningar som ligger på gränsen till vad som är möjligt och detaljer som fick teknikerna att först skaka på huvudet. Men det fungerar! Bilen väcker uppmärksamhet och ett stort intresse var man än kör.
Tidigare provkörning: Mercedes X-Klass 250 d
FAKTA Volvo XC60 D4 Inscription
Diesel. 4 cylindrar. Turbo. 190 hkr/4250 varv/min, 400 Nm 1750-2500 varv/min
Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sek, toppfart 205 km/h
Bränsletank: 60 l
Lastvolym minst 505 l
Släpvagnsvikt: 2400 kg
FAKTA Volvo XC40 T5 R-Design
Bensin 4-cyl, Turbo
247hk vid 5500varv/min. 350 Nm vid 1800-4800 varv/min.
Acceleration 0-100 km/h: 6,0 sek
Toppfart 230 km/tim
Bränsletank: 54 l
Lastvolym minst 460 l
Släpvagnsvikt: 2100 kg