eThermo Top Ny elvärmare från Webasto
På IAA i Frankfurt i september lanserade Webasto, marknadsledare på bränsledriven bilvärme, sin första elektriska parkeringsvärmare för bilar. Nu finns den till försäljning på den svenska marknaden.
När Webasto introducerar sin första elektriska pakeringsvärmare eThermo Top bygger man vidare på sin etablerade bränsledrivna teknik för förbränningsmotorer. Det innebär att den nya värmaren förvärmer både motorn och kupén utan att någon extra kupévärmare behöver monteras. Kupéns värme kommer istället via bilens befintliga fläktsystem. När värmaren är igångunderhållsladdas dessutom bilens batteri.
eThermo Top Eco kräver bara ett vanligt 230V-uttag. Värmaren kan startas när som helst så länge bilen är ansluten till strömkällan via sin anslutningskabel. Det finns två olika versioner att välja mellan (2kW och 3kW), beroende på säkringen i eluttaget. Nya eThermo Top Eco kan enkelt styras och användas med hjälp av en timer ansluten i vägguttaget. Men den kan även startas med Webastos vanliga startutrustningar, inklusive en app för smartphones.
eThermo Top Eco installeras i motorrummet och värmer upp motorn och kupén samtidigt. Precis som bränsledrivna parkeringsvärmare är den här värmaren integrerad i bilens kylkrets. En cirkulationspump ser till att värmen fördelas jämnt i hela motorn.
Samtidigt blåser bilens fläktsystem den uppvärmda luften direkt mot vindrutan, som frostas av helt på 60 minuter vid en utomhustemperatur på -10°C. I motsats till traditionella elvärmare krävs alltså ingen extra installation av extern kupévärmare.
Tack vare friskluftstillförseln blir luften dessutom avfuktad och rutorna befriade från imma. Direkt när motorn startas leds varm luft in via bilens klimatanläggning, förare och passagerare behöver i princip aldrig frysa när de klivit in i bilen.
eThermo Top Eco bevarar batteriets prestanda och bidrar till en säker motorstart. Underhållsladdningen aktiveras automatiskt så fort parkeringsvärmaren sätts på. Denna funktion kompenserar för den batterienergi som förbrukas av bilfläkten. Parkeringsvärmaren kan därmed användas utan att batteriet belastas, en stor fördel för de som kör korta avstånd.
En annan fördel med eldrivna eThermo Top Eco är att inga utsläpp genereras under förvärmningen. Därför kan värmaren även användas i slutna utrymmen som till exempel garage.