Lesjöfors Automotive prisas av KG Knutsson AB
När Lesjöfors Automotive AB fick utmärkelsen Supplier of the Year 2016 lovade försäljningschefen Christer Stark att man skulle jobba ännu hårdare så man tog titeln även 2017. Och minsann, han fick rätt.
Det just gångna året har varit utomordentligt framgångsrikt för Lesjöfors Automotive AB. Med en försäljningsökning på omkring 27 procent har man gjort sitt bästa år någonsin. Trots den ökade omsättningen har man mäktat med att hålla en servicegrad på 97 procent.
-Personalen har ställt upp något otroligt, säger Christer Stark. Det har blivit övertid på morgnar, kvällar och helger för att kunna leverera, men vi har löst det. Så när beskedet om utmärkelsen kom blev jag riktigt stolt och rörd över hela teamets insats.
KG Knutsson AB instiftade utmärkelsen Supplier of the Year för att ge sina leverantörspartners en extra morot och för att uppmärksamma vikten av logistik och kostnadseffektivitet som ett konkurrensmedel.
-Vi har en rad mätpunkter som förutom bland annat servicegrad, leveransprecision och avvikelsekostnader även fokuserar på kommunikation, säger Niklas Nordén, varuflödeschef på KGK. Det är ett mjukt och lite svårmätt värde, men vi löser tveklöst en massa problem och utmaningar tack vare den goda kommunikationen mellan våra företag.
KGK:s fullständiga mätmetodik och mätvärden vill Niklas Nordén inte offentliggöra, men han avslöjar att maxresultatet ligger på 30 poäng och att Lesjöfors denna gång nådde 28, den högsta poängen i utmärkelsens historia. ”Lesjöfors Automotive står lite i en klass för sig, men vi har många duktiga partners som vill få utmärkelsen nästa gång.”
Vad har då Christer Stark för budskap till kollegorna i branschen som gör anspråk på titeln 2018? ”Ni får jobba på, för vi ska ta hem utmärkelsen för tredje året i rad! Vi har ju två poäng upp till full pott, så vi ska titta på vad vi kan förbättra,” avslutar han.