CHEF-intervjun: Berner gasar för fullt igen
Berners nordiska huvudkontor ligger i Västberga industriområde utanför Stockholm. I bottenvåningen ligger det svenska företagets enda butik för att snabbt kunna serva framförallt byggkunder.
Huvudkontoret ligger högst upp i byggnaden där Sara Brandt tar emot. Hennes roll är inte bara vd för Sverige utan hon är även ”Vice President” för samtliga marknader i Norden.
– Min bakgrund är inte fordonsindustrin utan konsumentvaror. Jag arbetade tidigare på bland annat Unilever, Coca-Cola och Cederroth i ledande befattningar, säger hon och påpekar fördelen med att byta bransch och komma in med nya perspektiv.
– Jag gillar att blanda kraften i företagets befintliga branschkunnande med mitt eget helikopterperspektiv och erfarenheten från nordiska verksamheter.
Berner opererar på det man kallar MSR-marknaden (Maintenance, Service och Repair) där den största omsättningen kommer från fordonsdivisionen och avtalen med tunga fordonsverkstäder.
– Våra kunder är både auktoriserade och oberoende verkstäder men vi arbetar också mot bolag som Nobina och Keolis, säger Sara Brandt.
Fordonsdelen omsätter drygt 65 procent av svenska Berner och i Europa omsatte koncernen totalt 11 miljarder i fjol.
Berner satsar på direktförsäljning med säljare som besöker landets fordonsverkstäder och byggkunder. Men att utöka antalet butiker, enligt Würths modell, är inte aktuellt.
– Vi har inte en butiksstrategi i Sverige utan vår affärsmodell består av ett omni-kanalstänkande med utesälj, innesälj och e-handel. Vår
e-handel växer fantastiskt just nu med en tillväxt på närmare femtio procent, säger Sara Brandt och förtydligar;
– Med ett butiksnät ska kunden åka till en butik. Vår affär är i stället att göra det så enkelt för kunden som möjligt. Våra utesäljare är experter som kan rådgöra med kunden och hjälpa till att välja rätt i den djungel av produkter som finns. Det personliga mötet med en expert är viktigt och kommer alltid att vara så för oss.
Under året fortsätter Berner sin satsning på tjänsten ”cost center management” där verkstaden kan följa sina anställda och deras beställningar för att få bättre koll på inköp och marginaler. Berner är också den enda aktören på den svenska marknaden som har KENT i sitt sortiment, ett välkänt och mycket uppskattat premiummärke till fordons- och industrikunder.
Den fortsatta satsningen på Berners e-handel är ett viktigt komplement som Sara Brandt gärna lyfter fram.
– För vissa mindre kunder som vi inte besöker särskilt ofta är e-handel ett jättebra komplement. Men vi ser även större kunder som väljer att använda vår webbutik i allt större utsträckning. När vi har stämt av vad kunden behöver på verkstadsgolvet lägger vi upp ett effektivt sortiment som de kan beställa online.
Berners nybyggda lager ligger i Albyberg utanför Stockholm och är en viktig del i den nysatsning som nu görs för att matcha tillväxten. Den utökade lagerytan har gjort att Berner har kunnat förbättra sitt erbjudande ytterligare.
Även Berner har varit tvungen att anpassa sig till den konsolidering som fordonsbranschen genomgår. Ett faktum som gör det svårt att beräkna kommande lagervolymer när avtal med landets många bilhandlare kommer och går. Norden med Sverige har varit tuffa marknader och nu är allt fokus på att vända siffrorna till plus.
– Vi har haft år där det har gått jättebra och år där det har gått sämre. Men nu har vi kommit till en punkt där vi kan gasa och ser att värdet på bolaget lyfter. Konsolideringen av eftermarknaden påverkar oss i form av färre men större kunder - antingen är man inne eller ute, säger Sara Brandt.
De stora svängningarna gör det ännu viktigare att säkerställa en skalbar organisation.
– När vi väl får in en ny kund smäller det till ordentligt och då gäller det att vara förberedd, men även vara beredd att anpassa oss om vi tappar affären. Vi har visat att vi har förmågan att vinna de stora upphandlingarna och nu har vi resurser att behålla dem.
Fakta Berner
Albert Berner Montageteknik AB är ett svenskt dotterbolag till den internationellt etablerade Berner Gruppen. Berner-gruppen anses vara ett av dagens ledande företag i Europa inom förbrukningsmaterial, verktyg, tillbehör och tjänster för yrkesverksamma inom bygg-, fordon och industrisektorn. Berner är ett 100 procent familjeägt företag.