Han välkomnar bilverkstäder som medlemmar
Däckbranschen Sverige har väl gjort lite av en omstart nyligen. Vad innebär den, utöver att du tillträtt som vd och att ni fått en ny hemsida?
– Det innebär att vi samlat landets ledande kompetens i hela däckens värdekedja, från tillverkning till återvinning. Detta gör att vi dels kan bli tydligare och starkare i många frågor men även att vi nu lättare kan adressera till exempel ny lagstiftning, däckteknologi eller distributionsvägar. Ta till exempel det faktum att det börjar komma elektronik i däck och att däcken anpassas för varje bilmodell. Det innebär dels en teknikutveckling från leverantörerna, dels att distributörer och montörer måste utbildas och slutligen att återvinningssystemet måste anpassas.
Vilka frågor lägger ni störst fokus på att driva nu?
– Man kan dela upp frågorna i två dimensioner; dels de dagliga som exempelvis säkert servicearbete på väg, förlängda skiftestider på våren, rätt däck vid rätt säsong, vinterdäckslag tunga fordon, som inte är så enkelt eftersom det fungerar helt olika med väggrepp, stabilitet med mera jämfört med personbilar. Dels långsiktiga frågor som däcksäkerhet och hållbarhet.
Om man tittar till trafiksäkerheten och hur politikerna jobbar med den; ser ni att det går åt rätt håll i Sverige nu?
– Ja, det gör det om man tittar till statistiken. Vi efterlyser dock långsiktighet i trafiksäkerhetsarbetet, till exempel genom att arbeta med nya standarder för väggrepp. Det saknas i dag fastställda testmetoder för till exempel slitna däck och det finns vintermärkningar som endast är en självdeklaration och inte något friktionstest (M+S). Även däckens betydelse i utveckling av självkörande bilar, ändrade ägarstrukturer med mera kan behöva regleras och tydliggöras vad gäller ansvar.
Hur ser ni på utvecklingen att allt fler serviceverkstäder börjar jobba med däcksidan?
– Vi bejakar marknadsutveckling och nya affärsidéer, men det är viktigt att det sker på samma villkor. Inom Däckbranschen Sverige arbetar vi till exempel med auktorisation och däckskolan för att ge kunden trygghet. Vi belyser också arbetsmiljöfrågor med mera. Bilverkstäderna är självklart välkomna att bli medlemmar.
Tycker ni att bilhandeln jobbar tillfredsställande när det gäller däcken på bilarna som de säljer?
– Så länge som man arbetar med de däck som generalagenten eller större återförsäljare upphandlat och kanske till och med levererat på fälg så ser vi normalt inte några generella problem då det oftast handlar om kvalitetsmärken. När det kommer till utbytesmarknaden så är det viktigt att ha kunskap om såväl fordon som körsätt och preferenser, exempelvis bränsleförbrukning, brus, komfort med mera för att kunden ska bli nöjd. Där ser vi definitivt att däckfackhandeln idag arbetar mer flexibelt och kundnära.