Bilismen, en viktig valfråga
Tekniken för hållbara transporter finns, vi måste bara lära oss att samverka i positiv bemärkelse, säger Miljöfordonsveriges ordförande Stefan Nilsson. Det går att öka livskvaliteten, minska kostnaderna för kollektivtrafiken och samtidigt minska transportsektorns miljöpåverkan. Ska vi jobba seriöst för ett hållbart Sverige måste detta bli en valfråga.
–Det blev en givande diskussion om vår gemensamma framtid när Miljöpartiet i Kumla bjöd in Miljöfordonsveriges ordförande Stefan Nilsson för att prata framtid med fokus på framtidens bilar i en offentlig föreläsning ordnad av Miljöpartiet i Kumla. Publiken i Bibliotekets hörsal bjöds en genomgång av vad vi kan förvänta oss av de nya bilarna med mindre miljöpåverkan.
– Jag har hållit på att bevaka den här utvecklingen i mer än 20 år, sa Stefan. Man kan tycka att vi vill att elbilarna ska dominera redan idag, men man ser hur utvecklingen har gått fantastiskt snabbt om man tittar tillbaka tio år i tiden. Då fanns inte ens bilar som Nissan Leaf. Nu har vi tredje generationen av den och Renault Zoe som till ett konkurrenskraftigt pris ger oss möjlighet att åka utan lokala utsläpp från bilen, och det med en verklig räckvidd på 30 mil. Samtidigt erbjuder Nissan, som enda biltillverkare helhetslösningar där elbilen blir en viktig kugge i framtidens samhällsbygge då den även kan användas för att minska belastningen på elnätet och i en rad andra viltiga samhällsfunktioner där begagnade elbilsbatterier exempelvis kan ersätta dieselgenerator vid elavbrott. Samtidigt kan en sådan lösning användas för elhandel och ge intäkter till ägaren.
Stefan framhöll vikten av att ta flera steg mot en framtid där vi producerar elen med förnybar teknik och sedan använder den i elbilar med batterier eller bränsleceller. Tekniken finns och är mogen att börja användas, men omställningen tar tid. Just därför är det så viktigt att utnyttja alla möjligheter för en bättre miljö och en därmed en bättre stadsmiljö och en bättre livskvalitet.
– Vi kan producera biogas lokalt i Sverige och köra bilar på den, fortsatte han. I ett senare skede kan vi använda samma produktion och konvertera biogasen till vätgas för att med elektricitet driva allt från bilar till tåg med vätgas och bränsleceller. I småland finns en anläggning som drivs gemensamt av ett antal bönder. Där produceras idag biogas och fler anläggningar ät på gång i södra Sverige.
Stefan är optimistisk om framtiden och våra möjligheter att lösa framtidens transportbehov med en rad olika lösningar i syfte att minska bilbehovet och att minska de körsträckor som ändå körs samt att köra så miljövänligt som möjligt.
– Tekniken finns, vi måste bara lära oss att samverka i positiv bemärkelse, säger han. Det går att öka livskvaliteten, minska kostnaderna för kollektivtrafiken och samtidigt minska transportsektorns miljöpåverkan.
Han tog upp exempel på städer i Europa där man strävar efter att leda bilismen till p-platser så smidigt och snabbt som möjligt för att de som kör bil till staden ska kunna åka vidare i staden med kollektivtrafik.
– Ta städer som Grenoble och Barvelona, berättade Stefan. Där tar man krafttag för att hitta samverkanslösningar där det viktiga är att så få mil som möjligt körs med fossilnbränsledrivna fordon och så många mil som möjligt åks kollektivt. Nycklarna för att effektivt nå målet är samverkan, pendlarparkeringar, effektiv kollektivtrafik och olika Car2Go-lösningar med kompakta elfordon. Lösningen är inte att fysiskt försvåra för den personliga mobiliteten. Det leder till än mer trafikstockmningar och avgaser.