23948sdkhjf

Självkörande teknik snöplogar flygplatser

Snart kan snöplogar på flygplatser vara självkörande. För första gången har 20 meter långa och 5,5 meter breda autonoma snöröjare plogat landningsbanan fri från snö. Projektet som kallas Yeti, med teknik utvecklad av Semcon, ska ge ökad effektivitet och minskade förseningar på flygplatser.

Det ställs höga krav på snöröjning på flygplatser. Start- och landningsbanor måste vara helt fria från snö för att flygtrafiken ska flyta på. För att alltid vara redo behöver flygplatser idag ha personal som står beredda att när som helst rycka in och röja snö. Snöproblem leder också till mängder av förseningar och strandade resenärer varje år.

– Med självkörande snöplogar kan flygplatser världen över effektivisera sin verksamhet och minska förseningarna för sina resenärer. Detta är ett bra exempel på hur autonomi kan skapa både ökad lönsamhet och mervärde för oss människor, säger Markus Granlund, vd på Semcon.

Den 19 mars visades fordonen upp för första gången när de plogade snö på Fagernes flygplats, Leirin i Norge, 200 kilometer norr om Oslo. Projektet är utvecklat av Yeti Snow Technology, som är samägt av Semcon och Øveraasen, för norska flygplatsoperatören Avinor. Snöplogarna har kapacitet att röja en areal på 357 500 kvadratmeter i timmen. Unikt för de autonoma fordonen är att de kan röja snö i formationer om flera fordon och med samma höga precision oavsett väderförhållanden.  

Semcon i Norge bidrar i projektet med sin expertis inom komplexa realtidssystem och autonom teknik.

 – Vi har konstruerat ett kontrollsystem som lägger upp digitala mönster för autonom snöröjning på flygplatser. Systemet kan sedan ladda ner mönstren och övervaka ett antal fordon som navigerar med hjälp av RTK GPS, en noggrann form av positionsmätning, och kommunicerar med hjälp av 4G-modem, förklarar John Emil Halden, projektledare på Semcon.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109