”Att äga en bil är en kompromiss”
51-årige Mattias Bergman var den som ansvarade för hela processen med att sälja varumärket Saab och blev sedan vd för National Electric Vehicle Sweden AB, eller Nevs som företaget allmänt kallas. Han stannade på Nevs i fem år.
Varför valde du att tacka ja till att leda Bil Sweden?
– Jag har suttit i Bil Swedens styrelse i flera års tid och har följt verksamheten och tyckt att organisationen spelar en viktig roll. Jag har också drivit frågor i styrelsen och fått stöd för dessa. Och när en enig styrelse ville att jag skulle bli ordförande för Bil Sweden, så kände jag att jag fick ett väldigt starkt mandat.
Vilka är de viktigaste frågorna för Bil Sweden att jobba med nu?
– En viktig del är att försöka nyansera debatten om drivlinor; att försöka lyfta fram det industriella perspektivet. Det är kanske lätt för en politiker att säga att nu ska vi byta drivlina, utan att förstå vilka kostnader som döljer sig.
Branschen genomgår en dramatisk förändring, Vad är det egentligen som händer?
– Det är tre stora trender. Den ena är förändring mot renare drivlinor. Nevs valde spåret att jobba med hundra procent el. Och här finns flera underspår – olika typer av hybrider, bränslecell och ren eldrift. Vad man väljer här beror delvis på vilka kundgrupper man riktar sig mot och vilka resurser man har.
– De andra trenden är att vi går från passiv säkerhet mot aktiv säkerhet i bilarna. De här två första är tekniska förändringar, drivna av både konsumenterna, politikerna och av företagen själva.
– Den tredje trenden är förändringen av affärsmodell. Det sker en förändring av ägandemodellerna, vi går mer och mer mot en delningsekonomi. Istället för att du äger en bil så lånar eller disponera du en bil mera utifrån dina specifika behov.
Att äga en bil är egentligen lite av en kompromiss för många bilägare, menar Mattias Bergman.
– Hela hushållets transportbehov ska tillgodoses av en eller två bilar som hushållet förfogar över. Om du istället säger att du vill ha en suv när du ska åka till landet men en minibil inne i stan, ja då finns det numera bättre alternativ till att äga en bil på traditionellt vis.
De tre stora trenderna är var och en för sig så omvälvande att inte alla företag i bilbranschen kommer klara av att hänga med i utvecklingen, menar Mattias Bergman.
Mattias Bergman tror biltillverkarna gör klokast i att satsa på bildelningstjänster om de vill ta del av den intäktskakan:
– Om biltillverkarna inte själva tar fram någon form av bildelningstjänst, ja då kommer de förr eller senare bli en underleverantör till någon annan fordonsdelningsleverantör.
En annan förändring som drivs på av digitaliseringen är att en del biltillverkare väljer att hoppa över återförsäljarledet och går direkt till slutkund. Tesla är ett exempel på det, förklarar Mattias Bergman.
– Men en sak förändras inte; kunderna vill fortfarande provköra bilen innan de gör affär. De kan beställa bilen på nätet, men de fullbordar inte köpet förrän de provkört först. Så det betyder att återförsäljarnas roll kommer förändras i framtiden. De kommer att spela en viktig roll när det gäller provkörning av bilen, service och reparationer av bilen.