PROVKÖRNING: Koreansk ingenjörskonst
Vi tillbringade en vecka och lite drygt 100 mil med en Kia Stinger med Kias största dieselmotor, som är exakt samma maskin som sitter i SUVen Sorento – en turbomatad fyra på 2,2 liter som ger 200 hästar och ett vridmoment på 440 newtonmeter. Det är mycket vrid ur 200 dieselfyra-hästar. Självklart står sig dessa siffror slätt mot BMW:s, Mercedes och Audis dieselsexor, men dessa motorer är egentligen överdimensionerade i fordon som oftast rullar som tjänstebilar.
Stinger-dieseln kombinerar bra bottendrag med riktigt hyggliga förbrukningssiffror. Landsvägsdominerad körning i ofta 120 km/h på motorväg visade sig inte kräva mer än dryga 0,57 liter milen när vi jämförde trippmätaren med tankad volym. Det är bra gjort för en nästan 4,9 meter lång och dryga 2 ton tung bil med 18-tumsfälgar och fyrhjulsdrift.
Läs fler provkörningar: Renault Alaskan
Den 8-växlade dubbelkopplingslådan växlar både snabbt och sömlöst och utan omotiverade fördröjningar. Kupén är väl isolerad från störande dieselknatter och vindbrus, men en del vibrationer från motorn känns in i kupén.
Provturerna företogs i mestadels ymnigt blötsnöande eller hällregn ,och väglaget var därefter; tung och tjock snöslask eller dyblött på gränsen till vattenplaning. Stinger kändes mycket kursstabil, och vi var aldrig i närheten av att tappa greppet.
Kia Stingers design andas GT-vagn och priset för detta är låg bil med ganska små sidorutor och bakruta, sluttande kaross och trångt insteg och låt takhöjd i baksätet. Man kan inte få allt, men kan däremot trösta sig med ett ganska stort bagageutrymme – 406 liters lastvolym med baksätet uppfällt, och 1114 liter med baksätet nedfällt.
Kupén känns riktigt ombonad. Mörkgrå plyschtak i kombination med ljusbeige lädersäten och dörrsidor känns luftigt och exklusivt. Instrumentering och design är ganska traditionell, med analoga mätinstrument traditionellt konfigurerade i instrumentbrädan. Det är befriande sparsamt med knappar och de klassiska runda ventilationsgallren andas retro.
När media bjöds på provkörning av Stinger förra året så var det på tyska Nürnburgring. Kanske ett misstag, eftersom flertalet tidningsrecensioner besviket konstaterade att Stinger var för mjuk och slapp i karossen för att vara lämpad för bankörning. Kia Stinger är naturligtvis inte byggd för bankörning – lika lite som BMW 5-serien eller Audi A5/A6/A7 eller Mercedes E-klass är det. Kia Stinger är däremot en utpräglad landsvägskryssare och touringvagn.
Med Stinger diesel har Kia tagit fram en touringvagn som är en värdig konkurrent till de tyska premiummärkenas dieselmodeller. Stinger med dieselmotor känns som roligare och mera prisvärd än både de vassaste dieselfyrorna och dieselsexorna på marknaden.
Kia Stinger har ett ganska högt inköpspris (ca 430000 kr), vilket ger ett ganska högt förmånsvärde. Men som tjänstebil i det större och dyrare mellanklass-segmentet så är den ett både billigare och enklare alternativ till modeller som BMW 5-serie/4-serie gran kupé, Mercedes E-klass, Audi A7 eller VW Arteon.
Tidigare provkörning: Alaskan - självsäker pickuputmanare