Under mars registrerades enligt BIL Sweden 37 206 nya personbilar vilket är en minskning med 3,1 procent jämfört med samma månad förra året, då 38 387 personbilar registrerades. Hittills under året perioden januari till och med mars har 87 397 personbilar registrerats vilket är 2,2 procent färre än motsvarande period förra året, då 89 404 personbilar registrerades. Tätplatsen bland personbilsregistreringarna hittills i år intogs av Volvo S/V90 med 8 438 registreringar (förra året 5 717) följd av VW Golf 4 328 (4 851), Volvo S/V60 4 049 (4 473), Volvo XC60 3 880 (4 718), VW Passat 3 685 (3 172), VW Tiguan 2 312 (2 371), Volvo V40N 1 977(2 514), Nissan Qashqai 1 796 (1 533), Skoda Octavia 1 539 (1 363) och Toyota Auris 1 533 (1 725). - Den stora efterfrågan på nya bilar är en återspegling av att Sverige befinner sig i en högkonjunktur med hög sysselsättning, höga disponibla inkomster hos hushållen och låga räntor, fortsätter Mattias Bergman. - Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs bilar med koldioxidutsläpp på högst 50 g/km (i praktiken elbilar och laddhybrider) fortsätter att gå mycket starkt och ökade med 87 procent i mars. Enbart laddhybriderna ökade med hela 128 procent. Andelen supermiljöbilar av de totala nybilsregistreringarna var 6,9 procent i mars i år jämfört med 3,6 procent mars förra året. För hela 2018 räknar vi med att den totala supermiljöbilsandelen kommer ligga på drygt nio procent, säger Mattias Bergman. - Det är positivt för miljön när alltfler laddbara bilar (elbilar och laddhybrider) kommer ut på marknaden och ersätter äldre bilar med sämre miljöprestanda. En ökad förnyelse av bilparken innebär lägre utsläpp av både koldioxid och andra utsläpp. Det är viktigt att den positiva utvecklingen för laddhybriderna, som i mars stod för ca 70 procent av de laddbara bilarna, fortsätter att öka. För att det ska ske är det avgörande att de tillåts i alla framtida miljözoner och att andra styrmedel för användandet av laddbara fordon introduceras, fortsätter Mattias Bergman. - Dieselandelen har successivt sjunkit för varje år sedan toppåret 2012 då andelen var uppe i 67 procent. Det som bidragit till den minskade dieselandelen är ett ökat attraktivt produktutbud av både elbilar, laddhybrider och elhybrider, samt en omställning till bensin från diesel för mindre bilmodeller pga nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I mars i år var dieselandelen 41 procent jämfört med 51 procent mars förra året. Under de senaste månaderna har dieselandelen legat på drygt 40 procent och minskningen av dieselandelen verkar ha planat ut, säger Mattias Bergman. - Debatten kring dieselbilar behöver nyanseras. Alla nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även sk AdBlue teknik som reducerar kväveoxidutsläppen. Sammantaget kommer detta att minska kväveoxidutsläppen från hela dieselbilsflottan i takt med att gamla dieselbilar skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer, fortsätter Mattias Bergman. - Dieselbilar är mycket energieffektiva och bidrar till att minska klimatpåverkan från vägtransporterna. Dessutom är de en dörröppnare för ökad användning av biodrivmedel. För att vi ska klara klimatmålen till år 2030 kommer dieselbilen att behövas, säger Mattias Bergman. - Nyregistreringarna av lätta lastbilar minskade med 2,2 procent i mars, men det är ändå mycket bra siffror, de näst högsta någonsin för en marsmånad. Tunga lastbilar över 16 ton minskade med 15,6 procent i mars, men har hittills i år ökat med 1,5 procent. Lastbilsregistreringarna har, på samma sätt som för personbilar, påverkats av att det var två färre registreringsdagar i mars i år. Den höga aktiviteten i svensk ekonomi medför ett ökat behov av lastbilstransporter och stor efterfrågan på både lätta och tunga lastbilar, avslutar Mattias Bergman. |