Rekordpris för Lexus LFA på entusiastauktion
770 000 dollar – motsvarande nästan 6,5 miljoner svenska kronor – blev slutpriset när ett exemplar av den mycket begränsade Nürburgringversionen av Lexus exklusiva supersportbil LFA klubbades på Barret-Jacksons samlarbilsauktion i Palm Beach i Florida. Det är en prisökning på nästan 75 procent sedan bilen var ny.
Det tillhör inte vanligheterna att en sex år gammal begagnad bil har ökat i värde. Men när det rör sig om en Lexus LFA, en unik bilmodell som bara tillverkades i 500 exemplar, är det kanske inte så konstigt. Och speciellt inte om den är en av de blott 50 LFA som fabriksutrustats med den så kallade ”Nürburgring-paketet”, med bland annat ännu fler hästkrafter och snabbare växellåda.
Den orangelackerade LFA som såldes på auktionen är för övrigt exakt samma bil som med Lexus testförare Akira Iida vid ratten satte varvrekordet på Nürburgring för produktionsbilar med standarddäck. Bilen hade fram till auktionen totalt bara gått 258 mil.
Lexus LFA började utvecklas 2000 och premiärvisades på Tokyo Motor Show 2009. Modellen handbyggdes sedan i en begränsad serie om bara 500 exemplar. Produktionstakten var en bil om dagen från den 15:e december 2010 till den 14:e december 2012. Redan vid produktionsstarten var alla exemplar sålda.
I standardutförande är bilen utrustad med en 4,8-liters V10-motor på 560 hästkrafter och en sexstegad sekventiell växellåda. Toppfarten är 325 km/tim och accelerationen 0–100 km/tim går på under 3,6 sekunder. Karossen bestårtill största delen av olika typer av kolfibermaterial, vilket sänker vikten med omkring en tredjedel, jämfört med en motsvarande aluminiumkaross. När LFA började säljas i USA kostade den från 375 000 dollar. Nürburgringversionen kostade från 445 000 dollar.
Europas tilldelning var 40 LFA varav fyra med Nürburgring-paketet. I Sverige finns en registrerad LFA.