Moderat protest mot höga p-avgifter för mc och moped
Efter att ha fått rätt i alla instanser och trots protester har Stockholms Stad beslutat införa vad som beskrivs som världens högsta P-avgifter för motorcyklar och mopeder klass 1.
-Det är helt oacceptabelt och vi förstår inte hur man tänker. Om man räknar med att det får plats 4-5 motorcyklar eller mopeder på samma p-utrymme som för en personbil är det naturligtvis inte rimligt att ta ut de här höga p-avgifterna för tvåhjulingar, säger Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd i Stockholm.
Det var redan för två år sedan som kommunfullmäktige fattade beslut om höjningen. Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ röstade för förslaget medan övriga partier röstade emot. Därefter överklagades beslutet till Högsta Förvaltningsdomstolen i Stockholm, dock utan framgång.
Det känns som det är fel någonstans. Dels vill man minska biltrafiken i innerstaden. Man avgiftsbelägger fordon som kan ersätta biltrafiken. Fordon som i Framkomlighetsstrategin klassat som ytsnåla. Syftet med de nya P-avgifterna för MC och moped klass I, så kallade EU-mopeder sägs vara att öka tillgängliga bilparkeringar med 15 procent. Man ville också minska söktrafiken då bilägare kör runt och söker en ledig P-plats, konstaterar Sveriges MotorCyklister, SMC, i Stockholms län.
-Vi är inte emot att man avgiftsbelägger parkering men detta har ingen rim och reson. Åtminstone inte om man vill förbättra framkomligheten i Stockholm, säger Cecilia Brinck, som utlovar att man efter valet i höst kommer att titta närmare på den här frågan.
Enligt SMC har antalet motorcyklar och mopeder fördubblats i Stockholms län de senaste 15 åren och cirka 60 000 stockholmare använder dessa ”smarta” fordon.
Bild: Cecilia Brinck (M) oppsitionsborgarråd Stockholms stad