23948sdkhjf

Han tvingas flytta när verkstaden ska bli bostäder

När landets större städer växer så det knakar tvingas många företag flytta längre ut från centrum. Vi besökte Däckia-anslutna Solna Däckservice i norra Stockholm första gången i höstas innan man hade påbörjat flytten.

Del1 – Kontrakt med ny hyresvärd och första etappen på flytten:

Förra året fick Ture Huhtala som äger och driver Solna Däckservice i Solna strax norr om Stockholms innerstad besked om uppsägning av sin hyresvärd, då fastigheten han hyr lokaler i ska rivas och ersättas av bostäder. Och för bara några dagar sedan skrev han kontrakt med nya hyresvärden.

Solna Däckservice ligger strategiskt intill vältrafikerade Råsundavägen och ett stenkast från Solna centrum. De nya lokalerna ligger en dryg halvmil längre norrut, i Kista, alldeles intill E4 och E18.

– Det är ett bra läge och våra lokaler syns från E18.

Men Ture Huhtala räknar med att tappa en del av kunderna:

– Vi har tappat ungefär hundra kunder sedan vi informerade om den kommande flytten. Det är sådana som bor nära oss och tycker att Kista låter för långt bort eller att det känns för krångligt att ta sig dit, berättar Ture.

De nya lokalerna ligger nästan vägg i vägg med en Euromaster-verkstad.

– Det är klart att det är ett vågspel att flytta hela verksamheten. Men vi har inget annat val. De har ju sina kunder, så vi får försöka hitta nya kunder och ge bästa tänkbara service.

En hyreshöjning på cirka en miljon kronor på årsbasis i de nya lokalerna gör också att de måste öka omsättningen väsentligt för att gå runt.

– Det är bara att jobba stenhårt. Vinna eller försvinna, säger Ture.

Flytten går inte direkt till de nya lokalerna i Kista. Den blivande hyresvärden hinner inte bli färdig med anpassningen av lokalerna tills det nuvarande hyreskontraktet i Solna löper ut, så Ture Huhtala blev tvungen att hitta en tillfällig lösning. När Motormagasinet är på besök har de flyttat det mesta av däckhotellet till en tillfällig lokal i gamla postterminalen i Tomteboda en dryg kilometer söderut, och de flesta av däckhotellets cirka 2000 omgångar däck är flyttade.

Personalen har varit duktiga på att påminna kunderna om flytten och de nya adresserna, och Däckia har lagt upp tydlig information på hemsidan. Flytten sköter man själva för att spara kostnader.

FAKTA Solna Däckservice
3 bryggor som blir 4 efter flytten.
6 anställda som blir 7 i och med flytten.
Däckhotell med ca 2300 omgångar däck. Målet är att öka beläggningen till ca 3000 omgångar i nya lokalerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079