23948sdkhjf

Viktigt ARN-avgörande om service och protokoll

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) har i ett ärende kommit fram till att en underhållsservice som inte stämplats i tillverkarens digitala servicebok ändå ansetts varit fackmässigt utförd.

En service är fackmässigt utförd så länge som verkstaden följer anvisningarna som är framtagna av fordonstillverkaren och servicen utförs på ett fackmässigt sätt. Detta innebär att verkstaden måste använda rätt verktyg och godkänt material samt inneha nödvändig kompetens för arbetet. Så säger både Konsumenttjänstlagen och Verkstadens Reparationsvillkor.

 Det finns enligt ARN inte något krav på att utförd service överhuvudtaget ska registreras i en elektronisk servicebok. Att någon registrering inte skett i ett nu aktuellt fall innebär enligt nämnden heller inte något fel i enlighet med bestämmelserna i konsumenttjänstlagen.

-SFVF förespråkar dock att en registrering sker i en servicebok oavsett om denna är digital eller i pappersversion. SFVF rekommenderar digitalservicebok.se som fristående aktör för digital lagring av servicedata från samtliga biltillverkare, säger Ulf Stefansson, fordonsjurist vid SFVF.

Alla verkstäder som finns på den europeiska marknaden har rätt att utföra underhållsservice där fordonets nybilsgaranti fortsätter att gälla. Detta stöds av EU där det finns en förordning (461/2010) som reglerar vilka rättigheter och skyldigheter en verkstad har. Denna förordning omfattar vertikala avtal för försäljning och tillhandahållande av reparations- och underhållstjänster för motorfordon och syftar till att säkerställa att det nödvändiga konkurrensskyddet för fordonsindustrins eftermarknad inom EU bibehålls.

De viktigaste dokumenten för bilägaren att spara är de stämplade serviceprotokollen. Prokollen är nödvändiga för att fordonets nybilsgaranti ska kunna gälla. Protokollen visar att service gjorts enligt biltillverkarens protokoll och serviceintervall vad gäller miltal/tid. Dessa dokument ska sedan stämplas av verkstaden och bör föras in i en digital- eller pappersservicebok.

Dokumenten behöver dock nödvändigtvis inte sparas i biltillverkarens digitala servicebok för att servicen ska anses fackmässigt utförd och för nybilsgarantin ska fortsätta att gälla. Att ställa krav på att ett visst system ska användas för lagring av servicedata kan även anses vara konkurrensbegränsande. Det står alltså verkstaden fritt att spara den stämplade servicedokumentationen i en generell digital servicebok.

 

Detta är Allmänna Reklamtionsnämndens (ARN) beslut: Nämnden avslår bilägarens begäran.

Anmälarens krav: Bilägaren begär att den elektroniska serviceboken fylls i. Om det inte går att åtgärda begärs ersättning om 12 590 kr. I samband med att bilägaren köpte sin bil så betalades 2 500 kr extra för en service av bilen enligt intervall. Det var den 22 augusti 2017. Den 1 december 2017 upptäcktes att den elektroniska serviceboken inte hade blivit ifylld. Bilägaren klagade till verkstaden samma dag och krävde att få den elektroniska serviceboken ifylld. Verkstaden svarade att företaget inte har tillgång att logga in i den elektroniska serviceboken trots att företaget säljer det aktuella bilmärket. Säljaren på företaget meddelade också att denne borde ha skickat bilen till Uppsala eller Enköping för service men att detta inte blivit gjort. Bilägaren kräver att den elektroniska serviceboken fylls i med datum när verkstaden gjort servicen, dvs. den 23 augusti 2017. De 12 590 kr som begärs i ersättning med om det inte går att åtgärda avser 2 500 kr för återbetalning av kostnaden för servicen, 9 495 kr avseende bilens värdeminskning om fem procent samt 595 kr för väghjälpsförsäkring som skulle ha ingått om bilens elektroniska servicebok hade blivit ifylld.

Motpartens svar: Verkstaden motsätter sig kravet. Verkstaden har utfört service enligt avtal. Parterna kom överens om att verkstaden skulle utföra service enligt protokoll, som också finns bifogat, vilket man även har gjort. Verkstaden har dock inte möjlighet att lägga in servicedata på bilmärkets datacentral eftersom verkstaden inte är en auktoriserad verkstad.

Motiveringen till nämndens beslut: Det framgår av utredningen att avtalad service förefaller vara utförd. Det finns inte något krav på att utförd service ska registreras i en elektronisk servicebok. Det föreligger därmed inte något fel vare sig enligt bestämmelserna i konsumentköplagen eller i konsumenttjänstlagen. Mot denna bakgrund har bilägaren inte rätt till någon ersättning. Bilägarens begäran ska därför avslås.

 

Källa: SFVF och ARN

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063