23948sdkhjf

Ny rapport: Fler litar på självkörande bilar

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar. En intressant slutsats med tanke på att det är få människor som upplevt självkörande fordon i verkligheten. Inte desto mindre konstaterar Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future of Mobility, att färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

– När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, säger Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

– Att bilköp utmanas genom nya modeller ställer krav på biltillverkare och återförsäljare att jobba tillsammans för att behålla sina respektive positioner. Konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp, säger Martin Larsson.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078