23948sdkhjf

MRF och ATI i nytt samarbete om reparationsanvisningar

Frågan om tillgång till aktuella och relevanta reparationsanvisningar för bilskadereparationer är en nyckelfråga för att kunna utföra en fackmässig och säker reparation.  Därför etablerar nu MRF samarbete med det svenska teknikinformationsföretaget ATI, Atech Info Service AB, kring reparationsanvisningar i ”realtid” från fordonstillverkarnas dataservrar för den europeiska marknaden (EU och EES). Samarbetsavtalet innebär att MRF-medlemmar får en rabatt på den tekniska information som skadeverkstaden laddar ner.

– MRF har noterat att flera nya systemlösningar dykt upp när det gäller fordonstillverkarnas reparationsanvisningar, lösningarna som inte är direkt knutna till fordonstillverkarnas system utan går via andra leverantörer. Diskussion har uppstått om fordonstillverkarna/generalagenterna accepterar dessa system då uppdatering av systemen inte alltid sker i realtid, säger Jan Olvenmo på  MRFs plast-, lack- och skadesektion.

Jan Stark är vd för ATI. Han har under många år arbetat på Consulting AB och med deras Cabas-system. Jan berättar att satsningen på ATI och deras teknikinformationserbjudande har sitt ursprung i LFs projekt Säkerhet-Kvalitet-Effektivitet kopplat till deras upphandlingsavtal.

– Vid kontroll av efterlevnaden av avtalen framkom en punkt där det brast hos många verkstäder, tillgången till teknisk information. Vad vi vill är att hjälpa verkstäderna att göra rätt, en fackmässig och trafiksäker reparation från början,  förklarar Jan Stark och berättar att den avreglering som skett av bileftermarknaden inom EU varit till stor nytta för de tjänster som ATI kan erbjuda via sin verkstadsportal.

Jan Olvenmo berättar att MRF tycker, med anledning ovan, att den bästa lösningen är att hämta dessa anvisningar direkt i fordonstillverkarens egna system, och har seden en längre tid fört diskussioner med ATI för att hitta en lösning. ATI, har nu tagit fram en ny ombudstjänst som kallas ATI plus där verkstäderna får hjälp hela vägen med och hämta reparationsanvisningarna i verkstadens eget namn.

– Vi vill hjälpa de verkstäder som jobbar med många olika märken att få tillgång till en tjänst som på ett enkelt och kostnadseffekt sätt kan leverera alla reparationsanvisningar. Flera fordonstillverkare som jag har pratat med säger att väldigt få icke auktoriserade verkstäder köper reparationsanvisningar. Orsaken till detta kan vara att systemen är väldigt olika, verkstäderna är ovana och att det är krångligt vilket medför att det blir ett tidsödande arbete.  Nu får verkstaden en enkel och tidsbesparande hantering som alltid levererar tillverkarens aktuella utgåva för att alltid kunna utföra en professionell reparation, därför väljer MRF att jobba med ATI, säger Jan Olvenmo och sammanfattar ATIs erbjudande:

  • Enkel lösning ”Ett knapptryck bort”
  • Hämtas direkt ur fordonstillverkarens egna system ”Ingen omväg”
  • Alltid senaste reparationsanvisning
  • Spårbarhet
  • Alla främmande bilmärken
  • Alltid på svenska (om det finns, valbart språk går att begära)

 

Nytt samarbetsavtal MRF har tecknat ett samarbetsavtal med ATI som ger MRF medlemmar rabatterade priser på denna tjänst. Tjänsten gäller ej (OBS) för de märken som verkstaden har auktorisation för.

Verkstaden måste först teckna en ATI grundmodul och på den kopplas ATI plus. Beroende på hur många nedladdningar som behövs kan olika nivåer för tjänsten väljas.

– Man kan säga att verkstaden ”hyr” in en egen teknikinformatör genom oss, säger Jan stark.

Avslutningsvis berättar Jan Stark att ATI även har en tjänst som avser bilglasarbeten.

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11