23948sdkhjf

Ford säljer snart bara suvar i USA

För tio år sedan var det suvarna som ansågs otidsenliga. I dag räknar Fords ledning med att nio av tio Fordar som säljs i Nordamerika är suvar.

Flera amerikanska branschmedier hävdar att Fords mellanklass-sedan Fusion, som heter Mondeo på Europamarknaden, snart kommer att försvinna från Nordamerikamarknaden. Samma sak hävdas snart hända Fiesta, som i USA säljs främst som sedan-version.

Ford Focus kommer enligt tidningen Automotive News att fortsätta att säljas på USA-marknaden, men då som importerad i mindre volymer från en Ford-fabrik i Kina.

2008 sade Fords dåvarande koncern-vd Alan Mulally vid ett intervjutillfälle till amerikanska medier att det är en i längden ohållbar affärsmodell att suvarna och pickuperna har en så stor andel av Fords modellprogram. Mulallys åsikt vann inte gehör hos Ford och Nordamerika-marknadens hunger efter stora suvar och pickuper har bara ökat sedan dess.

Fords nuvarande koncern-vd Jim Hackett har varit tydlig med att Ford bara ska satsa på de mest lönsamma modellerna i USA, vilket innebär i första hand suvar, crossovers och pickuper och i andra hand lyx-sedaner.

Ford ska också spara cirka 25,5 miljarder dollar i USA fram till år 2022. Enligt företaget UBS gör försäljningen av de mindre Ford-modellerna förluster på runt 800 miljoner US-dollar per år. Samtidigt genererade försäljningen av suvar, crossovers och pickuper en vinst på 3 miljarder US-dollar under enbart första kvartalet i år.

Trenden ska vara likartad för såväl General Motors som FCA i USA. GM meddelade nyligen att man tar bort ett skift vid tillverkningen av lilla sedanen Cruze, för att istället utöka produktionen av crossovers i fabriken i Tennessee. Likaså har FCA stoppat tillverkningen av små sedanerna Chrysler 200 och Dodge Dart i USA.

Lätta lastbilar (”light trucks”) stod för 68 procent av den totala försäljningen av personbilar i USA under första kvartalet i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078