Volvo Car och Mercedes-Benz toppar årets GA-enkäter
Landets MRF-anslutna märkesåterförsäljare har för 23:e gången betygsatt affärsrelationen med sina generalagenter på över 130 viktiga punkter, i den s k GA-enkäten.
Volvo Car Sverige toppar årets GA-enkät när MRF presenterar resultatet. Subaru placerar sig på andra plats och Isuzu på tredje plats.
-Med så många och stora förändringar på väg så krävs det ett bra samarbete med återförsäljarna - och det har vi haft, säger Kristian Elvefors, vd för Volvo Car Sverige.
Nytt för året var att det genomfördes en separat enkät på tunga sidan. Här vann Mercedes-Benz lastbilar.
-Vi ser potentiella möjligheter att göra återförsäljarna ännu nöjdare nästa år, sade Martin Hink, i sin sista intervju innan han lämnade för nya utmaningar på huvudkontoret i Stuttgart. Hans nytillträdda efterträdare Jens Tittel, som tog emot priset menade att vi måste arbeta tillsammans med våra återförsäljare för att nå fortsatt framgång.
-Genom åren har GA-enkäten blivit ett viktigt förbättringsverktyg när det gäller samarbetet mellan återförsäljarföreningarna och generalagenterna. Detta märks inte minst på den höga svarsfrekvensen. Vi har under åren kunnat se många förbättringar på olika områden, tack vare enkäten. Goda relationer mellan leverantören och återförsäljaren återspeglas dessutom ofta gentemot slutkund, säger Johan Holmqvist på MRF.
Som branschorganisation lägger MRF stor vikt vid en bra fungerande affärsrelation byggd på en ömsesidig, öppen och konstruktiv dialog mellan generalagent och märkesåterförsäljare.
Bild: Johan Holmqvist MRF, Kristian Elvefors, vd Volvo Car, Jens Tittel, vd Mercedes-Benz lastbilar och Tommy Letzén vd MRF.