Ny väderfabrik simulerar alla väder
Syftet med fabriken är skapa bilar som kan stå emot världens tuffaste klimat, som det i Saharas öken, bistra Sibirien eller bergstoppar i Alperna, skriver Ford i ett pressmeddelande.
Ford har investerat över 70 miljoner euro i sin nya väderfabrik i tyska Köln, som kan simulera några av världens varmaste, kallaste och högsta platser. Fabriken beskrivs som "en ingenjörs dröm", och genom att samla världens väder under ett och samma tak skapas unika möjligheter för Fords ingenjörer att utveckla framtidens bilar. Anläggningen beskrivs som Europas mest avancerade testcenter i sitt slag.
– Den stora bredden av tester i vår väderfabrik ska se till att Ford-förare känner sig trygga i sin bil, oavsett vilken klimatzon de befinner sig i. När du tar dig runt i anläggningens olika delar så känns det som att du får besöka jordens alla hörn, något våra ingenjörer får uppleva här varje dag, säger Joe Bakaj, produktutvecklingsdirektör på Ford Europa.
Alla Ford-modeller kommer att testas i anläggningen. De får passera tre klimattunnlar, inklusive ett höghöjdslaboratorium, och fyra testkammare som kontrollerar bilen utifrån olika temperaturer, varav en även testar fukt.
Anläggningen innehåller bland annat den första testtunneln för bilar som kan simulera kraftigt snöfall och höjder på 5 200 meter – samma klimat som vid Mount Everests nordligaste basläger. Väderfabriken kan också kyla ner två av rummen till minus 40 grader Celsius eller värma upp dem till 55 grader Celsius. Det finns också möjlighet att utsätta bilen för 95 procents luftfuktighet. Dessa extrema förhållanden gör anläggningen till Europas kallaste, varmaste och mest fuktiga plats, och även den högsta platsen i västra Europa.
Väderfabriken gör det möjligt för ingenjörer att jobba på tio fordon samtidigt. Det som mäts och analyseras är bland annat bilens komfort, säkerhet och hållbarhet, såväl som elektrisk prestation, inbromsningsförmåga och påverkan på klimatanläggning. Bilarna analyseras också utifrån motståndskraft mot regn och snö, och exempelvis hur snabbt frost släpper från vindrutor vid olika temperaturer.