Tusentals Volvo-bilar kan vara olagliga att köra
2012 lanserade Polestar, som då ännu inte hade köpts upp av Volvo Cars, motortimningssatser till flera av Volvos bensin- och dieselmotorer, däribland den femcylindriga bensinturbon T5 och dieselfemman D5.
Redan när man beställer en Volvo från fabrik så kan man köpa till en Polestar-trimning, men många av de Polestar-trimmade Volvo-bilarna har blivit trimmade i efterhand.
Läs mer: Volvo-verkstäder glömmer informera om registreringsbesiktning
Alla de Volvo-bilar som blivit Polestar-optimerade har inte genomgått en registreringsbesiktning som lagen kräver. Det framgår om man gör en sökning efter Volvo-bilar med Polestar-optimering på de tre störta sajterna för nya och begagnade bilar i Sverige – Blocket, Bytbil samt Wayke.
När vi vid upprepade tillfällen skrivit in sökorden ”Volvo” och ”Polestar” på de tre sajterna så har vi fått dryga 300 träffar med bilar till salu, varav de allra flesta på Blocket och Bytbil. Några tiotal av annonserna är bilar där handlaren erbjuder Polestar-optimering som tillval vid köp av bilen, men i de flesta av annonserna framgår det av antingen bilder på intyg från Polestar eller motorspecifikationer i annonstexten att bilen blivit Polestar-trimmad.
Och i de flesta av dessa annonser så framgår det av de motordata från Transportstyrelsen som redovisas längst ner i annonsen att bilen fortfarande är inregistrerad på motorns effekt i originalutförande – trots att bilen alltså trimmats med ett Polestar-paket.
De mest populära Volvo-modellerna att Polestar-trimma har hittills varit XC60, XC90 och V60.
Läs mer: Volvo-verkstäder glömmer informera om registreringsbesiktning