23948sdkhjf

CHEF-intervjun: "Har man bra självförtroende presterar man bättre"

Han skulle egentligen bli psykolog men tog jobb på en bilverkstad. Vi har träffat branschens ende vd som leder en företagsgrupp med ”kärlek, energi och dynamik” som ledord och slogan.

John Marnell gick ishockeylinjen i gymnasiet och hans dröm var först att bli hockeyproffs. Johns mamma arbetade som psykolog och hans pappa som psykoterapeut och Johns andra stora intresse var människor och psykologi. Under skoltiden skrev John en uppsats som skulle visa sig sätta avtryck i hans karriär många år senare.

– Uppsatsen handlade om hur man kan jobba med mjuka värden i en hård bransch och den uppsatsen hette ”Kärlek, energi, dynamik”, berättar John.

Läs fler CHEF-intervjuer: Morten Bendz, vd Vianor

Efter gymnasiet ville John jobba ihop lite pengar och ett jobb på en bilverkstad i Danderyd som hette Chrysler Jeep Stockholm dök upp.

– Jag tänkte att det väl var ungefär så långt från det jag skulle jobba med i resten av mitt liv som man kan komma.

John fick snart byta enkla sysslor i verkstaden mot kundmottagningen och började få smak för branschen.

– Jag lärde mig väldigt mycket av jobbet i kundmottagningen, men efter ett par år kände jag att den här branschen går att förbättra. Jag tyckte att det var en konstig jargong. Jag förstod varför branschen hade lite dåligt rykte.

John började målmedvetet bearbeta cheferna och fick så småningom extrajobb som hallvärd.

– Jag jobbade som servicerådgivare i veckorna och som hallvärd på helgerna. Hallvärdarna skulle inte sälja några bilar, men det struntade jag i och sålde några bilar ändå. Jag fick lite skit för det inledningsvis, men det var ju bra affärer. Så jag fick fortsätta att sälja.

John ville vidare och fick efter andra försöket jobb som säljare. Han sålde Chrysler och Jeep och sedan Mercedes i några år.

– Men jag kände hela tiden att den här verksamheten gick att göra bättre. Så jag var på vår koncernchef och han sade att ”sakta i backarna, du är bara 22 år. Din tid kommer”. Men jag gav mig inte.

John kom sedan i kontakt med företagaren Robert Johnsson som drev firman ”Bilar & Bussar” i Upplands Väsby i norra Stockholm.

– Så gjorde han om den här firman till Peugeot Väsby och behövde en försäljningschef. Vi fick bra kontakt och sedan skickade han in mig i slutet på deras rekryteringsprocess.

John fick vid 24 års ålder sitt första chefsjobb och hade nu möjligheter att börja pröva sina idéer och visioner. Några år senare hade företaget växt från tolv till över 30 anställda och omsatte runt 150 miljoner. Då slog finanskrisen till.

– Jag hade pluggat ekonomi parallellt med jobbet i några år då och Robert frågade mig om jag ville ta över som vd eftersom han kände att han var bättre lämpad för andra uppgifter.

Företaget tvingades göra kontrollbalansräkning och John fick börja med att minska personalstyrkan från 32 till 19 anställda.

– Vi lyckades genomföra en rad olika förändringar och gick från minus 3,3 miljoner till plus 2,5 miljoner året efter, 2009, som även det var ett krisår för branschen. Jag fick mycket kredd för det här och många jobberbjudanden.

John blev hälftenägare och företaget bytte namn till J BIL. Sen inleddes en snabb expansion med köp av ytterligare tre anläggningar i Stockholmsområdet för att undvika att slukas av större konkurrenter.

Men när det var som värst under finanskrisen dammade John även av de kärnvärden (kärlek, energi, dynamik) som han hade resonerat om i sin uppsats många år tidigare.

Mötte du inte motstånd på företaget när du pratade om mjuka värden?
– Jo. Det var en del som tyckte det bara var blaj. Jag fick en del kritik utifrån också, men i takt med att det gick allt bättre för oss så fick jag mer och mer gehör för de här tankarna.

Varför är kärlek, energi och dynamik viktiga kärnvärden i den här branschen?
– De flesta vill känna sig trygga, känna sig som en i gänget, de vill känna att de får ta ansvar, de vill känna sig duktiga och sedda. Med en schysst kultur på jobbet vågar man som anställd var öppen och säga vad man tänker och tycker utan att vara rädd för att bli skrattad åt. Då tror jag att man växer som människa och får bättre självförtroende. Och anställda som har bra självförtroende presterar bättre.

Betalar sig den här strategin för er som arbetsgivare?
– Ja, jag tror vi har ett gott renommé. Vi har låg personalomsättning och vi får in väldigt mycket spontanansökningar hela tiden.

Behöver ni fortsätta att växa?
– Nu ligger vi och taktar ungefär en miljard i omsättning och säljer uppemot 5000 bilar om året. Då har vi råd att vara med, att köpa bilar när det behövs, att implementera ganska avancerade system i vår verksamhet. Vi har råd att rekrytera rätt kompetens till våra anläggningar.

– Om jag ska komma till ett jobb år efter år och vara där åtta timmar om dagen och har den fantastiska möjligheten att själv peka ut kompassriktningen. Då ska jag göra det. Jag har i praktiken försökt skapa ett bolag som jag själv skulle vilja jobba på.

Läs fler CHEF-intervjuer: Morten Bendz, vd Vianor

FAKTA John Marnell
Ålder: 38 år
Yrke: Delägare & vd på J BIL
Familj: Fästmö och två barn.
Bor: Värmdö; hela min släkt bor där, fördel för att få livspusslet att gå ihop
Fritidsintressen: Utbildad helikopterpilot. ”Jag flyger mycket”. Jag tog certifikatet förra året på våren och har hunnit skrapa ihop ca 200 flygtimmar redan.
Kör: Mazda CX-5 just nu (tjänstebil). ”Jag brukar alternera mellan våra varumärken. Bland våra bilar älskar jag nya Peugeot 3008. Där har Peugeot verkligen lyckats.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063