STS i Stenungsund utsett till leverantörspartner av Scania
Samarbetet innebär att STS årligen kommer att renovera ett stort antal planetväxlar till Scanias lastbilar, skriver företaget i ett pressmeddelande. En ny produktions- och renoveringslinje har på kort tid byggts upp i Stenungsund och de första renoverade planetväxlarna levererades till Scania under april månad. Scanias arbete med att integrera planetväxlar i koncernens bytessystem, och att utse en leverantörspartner för renoveringsarbetet, har bedrivits som ett internationellt projekt med bas i Brasilien.
Scania, som ägs av Volkswagen, är en av världens ledande lastbilstillverkare och hade ett rekordår 2017 med drygt 82 000 levererade lastbilar.
”Innovation och partnerskap” är nyckelord för många av de utvecklingssatsningar Scania gör inom olika områden. Det gäller också för ”Scania Bytessystem” (Scania Service Exchange) som är ett koncept där Scania erbjuder försäljning av renoverade reservdelar. Scania har jobbat med detta bytessystem sedan 1964. Antalet reservdelar som omfattas växer kontinuerligt i takt med att principen för cirkulär ekonomi får allt bredare spridning inom Scanias globala organisation.
Att ett stort antal planetväxlar årligen ska renoveras hos STS i Stenungsund innebär att Scanias bytessystem utökas med ännu en komponent. Enheten är separerad från lastbilens huvudväxellåda och styr lastbilsförarens tillgång till hög- och lågväxlar. En lastbil med sex körväxlar blir med planetväxelns funktion i praktiken tolvväxlad. Det finns tekniska skillnader jämfört med de växellådor till personbilar som STS renoverat i många år, men en gemensam nämnare är de höga kraven på komponentkunnande hos personalen som utför renoveringsarbetet.
- Det är fantastiskt roligt att Scania gett oss detta förtroende och att vi valts till leverantörspartner är ett bevis för att vi ligger mycket långt fram kompetensmässigt. Det har varit en lång process och en tät dialog mellan oss och Scania om ett samarbete. De har varit oerhört noggranna i sin utvärdering och att vi svarar upp mot deras krav på leverantörskvalitet gör oss stolta. Det här innebär att en ny marknad öppnar sig för STS och vi har arbetat intensivt med att bygga upp en ny produktionslinje för renovering av planetväxlarna som också omfattar en lackeringsstation, säger STS vd Ola Stålebo.
Scania har en omfattande verksamhet i Brasilien med både produktion av lastbilar och ett teknikcenter för utveckling och testning av nya motorer. Planetväxlarna som ska renoveras lagras först hos Scanias logistikcenter i Belgien innan de transporteras till STS.
Linda Alexandersson på STS har varit projektledare under den period som diskussionerna pågått med Scania. Hon har också haft en nyckelroll i arbetet med att bygga upp den nya produktionslinjen i Stenungsund.
-Att det drivits som ett globalt projekt där Scanias projektledning varit placerad i Brasilien har varit både spännande och utvecklande för mig som projektledare. Både för mig och alla andra på STS som varit engagerade i projektet har det också varit en utmaning att starta en helt ny verksamhetsgren med renovering av lastbilskomponenter. Att Scania verkligen har satt värde på vårt komponentkunnande från personbilssidan har sporrat oss och det kändes riktigt bra när vi kunde leverera de första renoverade planetväxlarna enligt plan. För mig innebär det att min uppgift som projektledare för just detta projekt har avslutats och jag kommer att sakna den täta dialogen med projektledningen i Brasilien, avslutar Linda Alexandersson.
STS – Scandinavian Transmission Service AB – i Stenungsund är idag ett av Europas ledande företag inom industriell renovering av växellådor och transmissionsrelaterade komponenter. Varje år renoveras cirka 5 000 växellådor och ett stort antal konvertrar till personbilar.
Bildtext: Linda Alexandersson på STS har varit projektledare och hon har också haft en nyckelroll i arbetet med att bygga upp den nya produktionslinjen i Stenungsund.