Stark fordonsmarknad under maj månad
- Det var en fortsatt mycket stark bilmarknad i maj. Nyregistreringarna av personbilar ökade med 6,7 procent och lätta lastbilar ökade med 32,7 procent. Både personbilar och lätta lastbilar nådde sin högsta nivå någonsin för en majmånad. Hittills i år har personbilsregistreringarna ökat med 2,6 procent och lätta lastbilar har ökat med 8,3 procent, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden. - En fortsatt stark ekonomi med ett stort behov av transporter och varor är grunden till att maj blev en rekordmånad. Utöver detta märks effekterna av det nya bonus-malus systemet allt mer. Bonus-malus systemet gäller för alla lätta fordon som nyregistreras från 1 juli och innebär i många fall en kraftigt höjd fordonsskatt under de tre första åren och fordonsköparna är därmed angelägna om att få dessa sk malusbilar registrerade före halvårsskiftet. I maj är det framför allt den kraftiga uppgången av lätta lastbilar som kan hänföras till en ”Bonus-malus-effekt”. Detta eftersom malusen (fordonsskatten) på lätta lastbilar kommer att öka kraftigt och där finns det dessutom i dagsläget få alternativ på bonussidan, fortsätter Mattias Bergman. - Tunga lastbilar över 16 ton minskade med 9,8 procent i maj, men har hittills i år ökat med 0,9 procent jämfört med fjolåret som var ett rekordår. Årets majsiffra är mycket bra i ett historiskt perspektiv och ligger 14 procent över genomsnittet för de senaste tio årens majregistreringar av tunga lastbilar, säger Mattias Bergman. - Nyregistreringarna av supermiljöbilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 28 procent i maj. Andelen supermiljöbilar av de totala nyregistreringarna var 5,1 procent i maj, jämfört med 4,2 procent maj förra året. Andelen supermiljöbilar i maj var något lägre jämfört med tidigare månader i år. En förklaring är långa leveranstider för vissa modeller, där efterfrågan är större än produktionskapaciteten. En annan förklaring är att alla elbilar och många laddhybrider som nyregistreras från 1 juli får en högre sk klimatbonus jämfört med dagens supermiljöbilspremie, så många nybilsköpare väntar. Vi räknar med att andelen laddbara bilar kommer att öka under det andra halvåret för att nå drygt nio procent för hela innevarande år, säger Mattias Bergman. - För att motverka att laddbara bilar exporteras till utlandet är det viktigt att även styrmedel som stimulerar användandet införs och inte bara stimulanser vid bilköpet. Det kan vara lägre p-avgifter och lägre trängselskatt för laddbara fordon samt besked om att laddhybrider tillåts i framtida miljözon 3, fortsätter Mattias Bergman. - Dieselandelen, som nådde en topp på 67 procent 2012, har successivt sjunkit som en följd av ett ökat utbud av elbilar, laddhybrider och elhybrider. Det har även skett en omställning till bensin från diesel för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. I maj i år var dieselandelen 38,6 procent jämfört med 51,2 procent maj förra året. Andelen dieselbilar har under de senaste månaderna legat på ca 40 procent eller strax därunder och dieselandelen verkar ha planat ut på denna nivå, säger Mattias Bergman. - Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även AdBlue teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Det här innebär att kväveoxidutsläppen från den rullande vagnparken av dieselbilar kommer minska när gamla dieselbilar successivt skrotas ut och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer. För att klara klimatmålen till år 2030 är de energieffektiva dieselbilarna en viktig pusselbit, avslutar Mattias Bergman. |