23948sdkhjf

Avtal om Digital Servicebok effektiviserar arbetet i verkstaden

ProMeister har tecknat avtal med Digital Servicebok för att effektivisera verkstadens arbete. Avtalet gör att verkstäder som arbetar med ProMeister kan använda sig av en samlad digital servicebok oavsett bil i verkstaden.

– Detta är ett incitament för att skapa en oberoende branschstandard. Avtalet med Digital Servicebok gör att våra samarbetande verkstäder har möjlighet att tidseffektivt registrera och dokumentera servicen på korrekt sätt, säger Petra Bendelin vd ProMeister Solutions.

Biltillverkare har sedan länge använt system för digitala serviceböcker men lika många biltillverkare så finns det serviceböcker. Antalet serviceböcker ineffektiviserar arbetet för de fria verkstäderna, som tar emot och reparerar bilar från flera biltillverkare. Med Digital Servicebok kan verkstäderna jobba i ett samlat system och bilägaren kan via en mobilapp se vad som fordonsteknikerna utfört för arbete i bilen.

-Vi är övertygade om att det nya avtalet ökar tryggheten för verkstaden och effektiviserar deras arbete. Verkstäderna som följer riktlinjerna och noterar arbetet i denna oberoende servicebok kan arbeta utan oro. Skulle det uppstå en juridisk diskussion kommer Digital Servicebok vara talesperson och föra dialogen med biltillverkaren för de verkstäder som väljer ett komplett paket, säger Petra Bendelin.

Bo Ericsson, vd för SFVF, som drivit frågan i Sverige om införande av digitala serviceböcker, är mer än nöjd nu.

-Efter att allmänna reklamationsnämnden (ARN) fastslagit i ett ärende (2018-293) vet vi idag vilka regler som gäller på marknaden. För fordonsägare och verkstäder är digitala serviceboken till stor nytta. Det är enkelt att ha kontroll på alla fordonstyper (om man har flera) och det finns ingen övre gräns för hur många fordon som kan läggas in. Jag är glad eftersom digitala serviceboken underlättar för verkstaden att dokumentera servicen till en rimlig kostnad. I Digitala serviceboken kan man även lägga in fotografier på fordonet om man exempelvis finner en skada och det är riktigt bra, avslutar Bo Ericsson.

 

Avtalet signerades av Petra Bendelin, vd ProMeister Solutions och Bjarne Ellevang, Country Manager Digital Servicebok.

 

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109