”Trasigt adblue-system kan bli ekonomisk ruin”
Stefan Ekljung är vd för Nmoab i Östersund och har även varit med och utvecklat att ta bort det befintliga adbluesystemet som måste göras föra att uppgradera äldre lastbilar och entreprenadmaskiner så att de ska klara Euro 6-kravet. Detta åstadkoms genom eftermontera ett adblue-system på fordonet.
– Det är otroligt mycket irritation kring adblue i åkerinäringen. Det blir lätt väldigt kostsamt när en bil blir ståendes i flera dagar, kanske veckor på grund av att adblue-systemet havererar. Och du kan ju tänka dig vad det kostar för ett åkeri.
Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet
"Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"
En allt större svaghet och felkälla hos dieselbilar med adblue-system är de många sensorerna som ska känna av att systemet fungerar som det ska, menar Stefan:
– Så fort det blir fel på någon sensor så är det risk att bilen tror att adblue-systemet inte fungerar och då går bilen ner i felsäkert läge, och du kan bara köra i låg fart. Fastän det kanske inte är något fel på adblue-systemet alls utan bara på en sensor.
– Problemen med adblue skapar väldigt mycket irritation och kostnader för dem som drabbas och det är det som gör att många väljer att koppla ur sitt adblue-system. För det är mycket billigare att koppla ur än att reparera ett trasigt adblue-system.
– Om en åkeriägare lämnar in en lastbil på verkstaden för fjärde gången, utan att de lyckas hitta felet på adblue-systemet men ändå bytt delar för kanske 30000-40000 kronor – då blir det till sist ohållbart för åkeriet. Då kan urkopplingen av systemet vara ett sätt att undvika konkurs.
Problemen med krånglande adblue-system är allra störst på lastbilar, lastmaskiner och grävare, menar Stefan Ekljung:
– Volvo har stora problem nu med sina maskiner. Swecon får in fler maskiner med fel på adblue-systemet varje dag än de har kapacitet att laga. Det kan vara en ledning som gått sönder, adblue-insprutningen eller pumpen. Det bero på att motorn går dåligt; den går för kallt – når inte upp till arbetstemperatur. Och det beror till exempel på att motorn går mycket när maskinen står stilla och då får den för lite motstånd – låg belastning. En kranbil till exempel, står ju mest stilla och jobbar under en arbetsdag.
– När jag pratat med Swecon så säger de rakt ut att de förstår att företag som jobbar med att koppla ur adblue-system finns. För de kan lösa ett problem som inte verkstäderna kan lösa.
Stefan Ekljung tror och hoppas att den kunskap om hur man bygger tillförlitliga adblue-system som han och andra i branschen besitter, inom en inte alltför lång framtid kommer efterfrågas av branschen.
Läs även: De bygger adblue-system som håller måttet
"Olagligt att köra med avgasmanipulerade fordon"