23948sdkhjf

Nu har Sverige passerat 60 000 laddbara bilar

Två månader har gått sedan Sverige införde bonus-malus för nya personbilar och lätta lastbilar, något som gett stort avtryck på fordonsmarknaden. I juli noterades rekordökning för laddbara bilar, och nya siffror från Power Circles statistikdatabas ELIS visar att augusti var lika bra. Under augusti tillkom 2 170 laddbara bilar. Sammanlagt fanns i slutet av augusti 60 256 elbilar och laddhybrider. Samtidigt reviderar Power Circle sin prognos för helåret 2018 till följd av biltillverkarnas problem att möta efterfrågan på laddbara bilar.

Marknaden för laddbara bilar fortsätter att öka i rekordtakt. Efter rekord i juli kom siffrorna för augusti in på samma nivå, med en bils skillnad. Under månaden ökade antalet laddbara bilar med 2 170 stycken till totalt 60 256. Sett till marknadsandel i nybilsförsäljningen placerar sig Sverige på en tredjeplats i Europa, med Norge som ohotad etta och Island på andraplats.

Som Power Circle tidigare varnat för har efterfrågan på laddbara bilar ökat snabbt, något som tagit många biltillverkare på sängen. Långa leveranstider och svårighet att öka leveransvolymerna förefaller vara många tillverkares vardag. Undantagen är Volkswagen och Kia, vars laddhybrider Passat, Niro och Optima tillsammans stod för 57 procent av månadens totala ökning.

Till följd av situationen på marknaden tvingas Power Circle nu revidera sin korttidsprognos för det laddbara beståndet. Tidigare prognos pekade mot att Sverige skulle nå nära 80 000 laddbara bilar vid slutet av året, vilket nu skrivs ned till 72 000 bilar.

- Det känns förstås extremt olyckligt att läget är på detta sätt. Jag bedömer att vår tidigare prognos speglade efterfrågan väl. Men fordonstillverkarna verkar ha svårt att möta efterfrågan, varför vi reviderar prognosen kraftigt nedåt, säger Olle Johansson, vd för Power Circle i ett pressmeddelande.

- Bristande tillgång skapar ny osäkerhet på marknaden. Det försvårar investeringsbeslut för företag och personer som vill göra klimatsmarta val och köpa bonusbilar, fördröjer utvecklingen av andrahandsmarknaden där många privatpersoner köper sina bilar och ytterst hindrar det omställningen av personbilsflottan, fortsätter Olle Johansson.

Jämfört med samma månad föregående år har den publika laddinfrastrukturen ökat med 50 procent och omfattar nu 5 602 laddpunkter fördelat på 1 446 laddstationer. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger på 0,09, vilket innebär att det finns färre än en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige.

Det finns totalt 71 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 16 kommuner. Flest elbussar finns just nu i Eskilstuna kommun.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S (3 342 st) samt Nissan Leaf (3 003 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 278 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (8 143 st) vanligast.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064