De lanserar motorrengöring med vätgas
Danske Ulf Lauge Jensen är entreprenör i motorbranschen och lite av en legend i motorcykelkretsar i Danmark. Han har jobbat mycket med motoroptimering och är väl känd genom sitt företag Jensen Motorbikes som handbyggde exklusiva motorcyklar, däribland en skräddarsydd hoj till Danmarks kronprins Frederik, innan man för några år sedan gick i konkurs.
Uffe Lauge Jensen bytte spår och fick upp ögonen för en rengöringsmetod som används inom industrin, där man skickar in kvävgas i olika maskiner och utrymmen för att få bort sot och annan smuts. Han läste på om metoden, och började prova den på bilmotorer. Han tog sedan hjälp med att ta fram en maskin som tillverkar vätgas ur vatten och pumpar in gasen i motorn.
Idag har hans företag Hydrive framgångsrikt lanserat motorrengöringsmetoden i Danmark. Jensi Eredics som ansvarar för marknadsföring och försäljning av Hydrives rengöringsmaskiner i Sverige berättar att man hittills sålt maskinen till verkstäder runt om i Danmark.
Hydrive erbjuder leasing av maskinen. Verkstaden är också försäkrad via Hydrive mot motorhaverier, påpekar Jensi Eredics:
– Hydrive har en omfattande försäkring som ska täcka skador om det på grund av felaktigt tillvägagångssätt skulle bli något fel på motorn efter rengöringen i verkstaden. Men hittills har inte något sådant hänt. Och då finns det över 150 verkstäder i Danmark som jobbar med den här maskinen sedan drygt ett år.
I Danmark har motorrengöring med vätgas nu hunnit bli ett ganska känt fenomen bland landets bilägare, säger Jensi Eredics:
– I Danmark ligger de verkstäder som jobbar med det här konceptet på, i snitt, femton rengöringar per månad. Vissa verkstäder gör uppåt femtio per månad.
FAKTA motorrengöring med vätgas
Metoden brukar kallas carbon cleaning och är populär och etablerad på bl.a franska och brittiska marknaden, i USA, Kina och flera länder i Sydostasien. Metoden har även fått fäste i Danmark, via företaget Hydrive som sålt sina maskiner till cirka 150 fordonsverkstäder hittills.
Hydrives metod baseras på en maskin som tillför vätgasen via motorns luftinsug. Rengöringen sker genom att vätgasen reagerar med kolet i sotföroreningarna i motorn, vilka sedan förs ut ur motorn med avgaserna. Maskinen tillverkar själv vätgasen av destillerat vatten, med en takt av 1500 liter gas i timmen.