Elbilen kan "självantända" vid verkstadsarbete
- Fordonens batterisystem ger inte bara hög spänning, hög elektrisk kapacitet och stor effekt- och energitäthet, utan innehåller också stora mängder brännbara ämnen som ger anledning till otrygghet gällande säkerheten. Rädslan hos bilverkstäder är att fordonet ”löper amok” och börjar rulla själv vid en självantändning och kortslutning. För att undvika detta är det viktigt för en verkstad att känna till att tändningsläget blir avstängt och bilen säkras genom att 12 V batteriet blir bortkopplat. Jag undrar hur många verkstäder som känner till det. Nyligen självantände en Tesla sex gånger på två veckor i USA och det kunde fått stora konsekvenser, säger Bo Ericsson, vd för SFVF som deltagit i en rad seminarier om framtiden för e-fordon på Automachanika.
Om alla personbilar i Sverige i framtiden ska drivas med batterier och elmotorer krävs på årsbasis en elproduktion motsvarande två atomreaktorer med en samlad nettoeffekt på cirka 2 000 MW. Dessutom kan det finnas problem i ladd-infrastrukturen där många personer inte har tillgång till laddning och där en majoritet av de som har tillgång kommer ladda i princip samtidigt efter arbetsdagens slut.
En av många frågor som togs upp på olika intressanta seminarier om vår framtid när det gäller e-fordon på Automechanika. Thomas Becker från Horvath & Partner GmbH föreläste om att det inte går att ta ut mer kraft ur batterierna än vad vi gör idag. Skälet är att batteriet kan bli överhettat och börja brinna.
-Det har skrivits en del om detta framför allt i USA där det finns många e-fordon och där några har börjat brinna utan orsak, säger Bo Ericsson på SFVF. När batterier brinner i ett e-fordon uppstår bl a väteflourid,
Från ett Litium-jonbatteri som brinner kan vätefluorid alltså bildas. Denna extremt giftiga substans är korrosiv och kan upplösa organisk vävnad och är livsfarlig att andas in och den kan även kraftfullt korrodera vissa metaller.
Faran berör både blåljuspersonal, bärgare, verkstäder och bildemonterare. Följaktligen finns ett uppenbart behov av nya riskanalyser när det gäller att hantera uppkomna krascher som involverar sådana system.
Vad gäller e-fordon som drivs med vätgas är det viktigt att känna till att denna gas är en lukt- och färglös gas som inte är giftig men dock mycket brandfarlig. Ett annat problem är att det kan resultera i fenomenet knallgas.
-Den stora frågan hur är hur man åstadkommer längre räckvidd än vad som finns idag säger Ulf Stefansson på SFVF. Enligt Thomas Becker kommer det att behövas någon form av Range Extender för att kunna uppnå en räckvidd på vissa e-fordon i nivå med dieselbilen. Vätgasbilar löser delvis detta problem men kräver ny och kostsam infrastruktur samt att vätgasen måste kunna produceras fossilfritt för att uppnå miljöeffekt. Det finns en hel del kvar att forska och utveckla om.
På Inspirationsdagen 100 % Verkstad på Solvalla den 12 oktober kommer Ola och Max från RISE förklara och besvara frågor om ett Vinnova-projekt som bl.a. SFVF deltar i.