23948sdkhjf

”Teknikutvecklingen blir en utmaning för branschen”

CHEF-intervjun: Hans motorintresse började på två hjul. Idag rattar dock Niklas Carle Sveriges största konsumentbiltidning – Vi Bilägare, vars tester gör avtryck i branschen.

Niklas Carle växte upp i en tidningsmakar- och mediafamilj.

– Min farfar var Olle Carle som skrev under pseudonymen Cello i bland annat Göteborgs-Tidningen och Expressen. Min faster har jobbat på en massa olika tidningar och pappa drev egen reklambyrå.

Hur hamnade du i motorpressen?
– Jag var inbiten motorcyklist, gillade att skriva och tog kontakt med tidningen Bike som idag finns hos oss i huset. Jag fick jobb som reporter 1999 och blev redaktionschef och ansvarig för testerna 2003. 2009 fick jag erbjudandet att ta över som chefredaktör på tidningen Automobil, med uppdraget att försöka vända en nedåtgående trend för tidningen.

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

Efter ungefär ett år sökte Niklas tjänsten som redaktionschef på Vi Bilägare, och efter fyra månader på Vi Bilägare tog han över som chefredaktör. Sedan sjösatte Niklas en omgörning av hela tidningen.

– Problemet med Vi Bilägare innan omgörningen var att man hade väldigt mycket bra innehåll, men att det presenterades på ett tråkigt och komplicerat sätt. Vi tilltalade inte alls den yngre målgruppen, som jag själv tillhörde. I och med omgörningen lättade vi upp tidningens uttryck och gjorde alla mätdata mer lättillgängliga, men vi tog också ett stadigt grepp om barnsäkerheten som var helt förbisedd i svensk motorpress. Arbetet gav oss en nominering till Stora Tidskriftspriset, vilket var en bekräftelse på att vi gjorde något bra.

Vilken tidning vill du att Vi Bilägare ska vara?
– De tre stora tidningarna i Sverige som skriver nybilstester är Auto Motor & Sport, Teknikens Värld och Vi Bilägare. Ytterligheterna är Vi Bilägare och Auto Motor & Sport. Vi Bilägare strävar alltid efter att skriva om de vanligaste bilarna på den svenska marknaden med fokus på miljö, säkerhet och ekonomi. Visst, du kan hitta känslomässiga produkter hos oss också, men du ser inte en Porsche eller Ferrari lika ofta hos oss som hos våra konkurrenter.

Ni har också ett omfattande långteststall – hur fungerar det?
– Vi köper fem nya bilar per år och var och en av de bilarna rullar 4000 mil första året. Efter det behåller vi någon eller några modeller som vi tycker är intressanta och fyller på med nya. Som längst har vi kört en bil i 24500 mil, en Volvo V70 från 2008.

Vilka bilar väljer ni att behålla lite längre?
– Det är flera faktorer som avgör. Storsäljare är alltid intressanta, som Volvos modeller. Idag har vi både en XC40 och en V90. Men det kan också vara tekniskt intressanta bilmodeller. Som exempel köpte vi en Opel Ampera när den kom, vilken gav oss en inblick i hur laddinfrastrukturen fungerar i Sverige. Vi fick också en förståelse för hur det är att leva med en laddhybrid, både som pendlare och stadsbo. På så sätt kan en bil generera fler bra insikter och artiklar än om vi hade haft den i bara ett par veckor. För närvarande har vi tretton testbilar i vår ägo.

Hur tycker du bilarna har förändrats sedan du tog ditt körkort?
– Det är väldigt mycket elfel på bilar idag. Uppdateringar behöver göras hela tiden och vi ser också ett problem med högspänningssystemen. Vår BMW i3 fick stå på verkstad i flera veckor för att de få som var certifierade att jobba med den var på semester. Här måste branschen bli bättre och snabbt jobba fram en lösning som är redo att ta hand om den stora mängd miljöfordon som är på väg ut på den svenska marknaden, men också parera för eventuella problem som ny avancerad teknik för med sig.

Hur ser du på den tekniska utvecklingen i branschen?
– Den tekniska utvecklingen inom fordonsindustrin går i rekordfart och jag tror det kommer bli en enorm utmaning för branschen framöver. Men det gäller även för oss motorjournalister. I dagsläget jobbar vi hårt med att ta fram testmetoder för autonomitet och aktiva säkerhetssystem, men även rutiner för att mäta förbrukning på elbilar, där omgivande faktorer som temperatur och komfortförbrukare ställer till det på ett helt annat sätt än för de bilar som drivs fossilt.

Får ni mycket reaktioner från läsarna?
– Väldigt mycket. Många av de mejl vi får från läsare handlar om någon typ av problem. Man vill ha råd inför ett bilköp, men det kan också vara att man hamnat i en krånglig situation med en bilhandlare eller verkstad.

Ditt eget förhållande till bilar?
– Jag är tvåbarnsfar, så för mig är det viktigt att jag har en bil som underlättar i vardagen med allt vad det innebär. Den tjänstebil jag har nu – Passat GTE – är jag nöjd med. Privat har jag en Ford Focus 1,0 Ecoboost och en Super Seven. Varför nöja sig med en cab när man kan få en bil utan både dörrar, fönster och tak (skratt).

Läs fler CHEF-intervjuer: Sofia Greijer, vd Autorekrytering

FAKTA Niklas Carle
Ålder: 42 år
Familj: Gift och två barn
Bor: Hus på Färingsö väster om Stockholm
Första bil: Opel Ascona GT/E 1981
Gör på fritiden: Tränar landsvägscykling och åker skateboard.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063