23948sdkhjf

Juridikspalten

Fråga: Vår verkstad har utfört service på en Mazda och registrerat denna i vår allmänna digitala servicebok men nu hävdar generalagenten att kundens nybilsgaranti inte gäller för att aktuell service inte finns registrerad i Mazdas egna digitala servicebok, vad gäller?

Svar:

För att nybilsgarantin ska gälla måste servicen vara fackmässigt utförd och det är bilägaren som ska kunna visa detta för Mazda. Var servicedata lagras har ingen betydelse för garantins giltighet då det är själva serviceprotokollen som utgör själva garantiunderlaget för bilägaren. Detta har även Allmänna reklamationsnämnden slagit fast i ett antal ärenden. Allt bilägaren behöver göra är att tillhandahålla servicedata till Mazda vilket kan ske digitalt via en länk till serviceboken eller via utskrift i pappersform. Vad jag kan utläsa på Mazdas webbsida finns inga sådana villkor om att registreringen måste ske i deras egna servicebok för att den tioåriga nybilsgarantin ska vara giltig.

Vänlig hälsning

Ulf Stefansson

Jurist | Sveriges Fordonsverkstäders Förening

 

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078