Brett arbetsområde säkrar kundbasen för motorrenoverare
Efter över tio år som anställd tog Mattias Trofast över Jönköpings Motorrenovering februari i år efter sin far som gick i pension. Idag jobbar Mattias tillsammans med Marcus Widegren som anställdes för ungefär två år sedan.
Kunderna är allt från privatpersoner som äger en racingbil till större personbilsverkstäder och verkstäder för tunga fordon. Till de vanligaste jobben hör renovering av motorblock och toppar, ombyggnationer av motor och kardanaxlar och kardanknutar till entusiastbilar och nya drivaxlar och drivknutar åt lastbilspåbyggare.
– Ombyggnation av kardanaxlar är en av våra största inkomstkällor. Vi jobbar också mycket med tillverkning av kraftuttagsstänger till lastbilar. Vi har en stor kund som gör påbyggnader till lastbilar. De köper ungefär femtio till hundra axlar om året. Så det är en stabil kund, säger Mattias.
Verksamheten kräver en diger maskinpark som omfattar femton maskiner, bland annat borrverk, svarv, fräs, honingsmaskin och vevaxelslip och där alla maskiner har några eller oftast ganska många år på nacken. Det senaste tillskottet är en kombinerad fräs och borrverk från 1990 som används för att plana av större motorblock och topplock med.
Saknar ni någon maskin?
– En ny ventilsätesfräs. De nya topparna på många dieslar och gasbilar har så hårda ventilsäten att vi skulle behöva en till kraftfullare fräs. Nya dieselmotorer har så hög kompression för att minimera bildningen av partiklar. Det gör att förbränningen ger härdfläckar mitt i ventilsätet där den mesta värmen ansamlas. Och det gör i sin tur att fräsen lätt fastnar i de hårda härdfläckarna, så att det blir ett litet hack i godset. Men det går att undvika om man har ordentligt med skärfett och är väldigt försiktig när man jobbar, förklarar Mattias kollega Marcus Widegren.
Rengöring av igensotade dieselmotorer har blivit allt vanligare de senaste åren och orsaken är att dieselbilarna blivit vanligare och att många av bilarna har ogynnsamma körcykler, det vill säga körs korta sträckor och i stadstrafik, förklarar Mattias och visar ett kraftigt igensotat topplock till en dieselmotor av 2014 års modell.
– Detta är ett garantijobb från återförsäljaren. Istället för att byta hela topplocket, som de har gjort innan, så rengör vi toppen och byter ventilerna.
– När det är så här pass igensotat försöker vi köra topplocket så länge som möjligt i en speciell hetvattens-högtryckstvätt som vi har. Den tvättar i 80-85 grader med ett alkaliskt tvättmedel. Fördelen med det alkaliska tvättmedlet är att ytorna som rengörs får ett rostskydd också, genom att det bildas en hinna, förklarar Marcus.
Vad har ni sett för förändringar under er tid i branschen?
– Motorerna har blivit bättre över lag. Topplock spricker sällan idag. Det var vanligt tidigare. När jag började jobba med detta så hade vi kanske två-tre bilar i veckan med sprucken topp, säger Mattias och fortsätter:
– Annat som blivit vanligare bara de sista åren är att vi får in hemmatrimmade racingmotorer – Chevrolet, Toyota Supra, Nissan.
Prisutvecklingen har inte heller varit till deras fördel, tycker Mattias:
– Det kostar mer för oss att sätta ihop en motor idag, men vi kan inte ta mera betalt av kunden för jobbet.
Om ni blickar framåt i tiden – vad ser ni då?
– Vi kommer få mer jobb. Vi blir allt färre i den här branschen. Garantijobb på nyare motorer ser ut att fortsätta vara en ganska stabil inkomstkälla och sedan förstås ombyggnader av kardaner till lastbilar. För nu ser vi att de stora lastbilstillverkarna övergår till att bara bygga sina lastbilar i standardlängder, för att sänka sina tillverkningskostnader. Och vi är bara fyra eller fem verkstäder i hela Sverige som jobbar med kardanaxlar, förklarar Mattias.
– Det blir allt svårare att få tag i reservdelar. Till de nya motorerna finns till oftast inga överdimensionskolvar att köpa. Tillverkarna vill sälja delar, det är därför de gör så, förklarar Marcus.
Mattias ser ett ökat fokus på återanvändning istället för att skrota även i fordonsbranschen, något han gläds över:
– För två-tre år sedan jobbade vi väldigt lite med personbilstopplock. Men det har börjat vända nu tack vare försäkringsbolagen. De vill att man använder renoverade delar istället eftersom det har blivit så mycket backjobb på grund av att man använt begagnade delar.