23948sdkhjf

Bilia bygger framtidens bilhandel

Bilbranschen förändras i snabb takt när det gäller serviceutbud, finansieringslösningar och ny teknik. Börsnoterade Bilia är med och leder utvecklingen och har påbörjat sin största enskilda satsning i företagets historia.

I stadsdelen Haga Norra i Solna, uppförs 16 000 kvm fördelade på sex våningar innehållande showroom, serviceverkstäder, kontor tillsammans med annan handel, restauranger och 70-talet nya lägenheter.

Bilia har haft en försäljning- och serviceanläggning i stadsdelen sedan 1973. Den har sett ut som många liknande anläggningar runt om i Sverige, ofta placerade på en industritomt och i anslutning stora områden för parkerade bilar.

– Det var då. Vår nya anläggning blir helt integrerad i den stadsdel som är på väg att växa fram. Bilar har självklart sin naturliga plats även här, men all verksamhet kommer att bedrivas inom våra lokaler. Kunder kommer att köra direkt in i vår bilhall, oavsett om besöket gäller att serva bilen eller titta på en ny modell. Inga bilar kommer att ställas upp på gatan eftersom vi har tillgång till över tusen parkeringsplatser inomhus, säger Per Avander, vd för Bilia AB i ett pressmeddelande.

Att Bilia har starka band med Volvo bekräftas också av denna satsning då företaget nu öppnar ett showroom för Volvo Cars, med fokus på hur morgondagens kunder vill handla sin bil.

– Det är fantastiskt roligt att Bilia väljer att finnas kvar i Haga Norra som blir en central knut i Solna och en integrerad del i den nya stadsdelen som kommer att växa fram. Det följer Volvo Cars strategi att möta våra kunder där de själva vill möta oss, säger Kristian Elvefors, vd på Volvo Car Sverige.

Volvo Cars samt Renault och Dacia kommer representeras i två separata, moderna och unika showrooms med de senaste digitala lösningarna. Målet är en nybilsförsäljning på ca 4 000 bilar per år. Men även begagnade bilar får en helt egen hall och Bilia räknar med att sälja 2 500 begagnade bilar om året.

Faktaruta

Bilia Nya Haga Norra

Fullserviceanläggning med showroom, kontor, service- och skadeverkstad, däckhotell med mera

Yta: 16 000 kvm fördelade på sex våningar

Projektkostnad: 1,1 miljarder kr samt 200 Mkr för egen utrustning

Antal medarbetare: 235

Antal kunder: 63 000

Antal parkeringsplatser inomhus: 1 020

Mål nybilsförsäljning: 4 000

Mål begagnatförsäljning: 2 500

Projekteringstid: 2018–2022 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062