Varning till verkstäder efter beslut i ARN
Bakgrunden är denna. I september 2017 lämnade bilägaren in sin bil till en verkstad för att för att reparera en krockskada på sin VW via sin vagnskadegaranti. Verkstan omprogrammerar styrboxen och nu drar motorn mer bränsle, fick sämre vridmoment och är slöare enligt bilägaren. Andra egenskaper som har uppkommit är, rycker vid kallstart, driver dåligt vid minusgrader och det händer inte någonting när man startar bilen och backar ut för att sedan lägga in driven.
Bilägaren vill i först hand återställa motorn. Om detta inte går måste han sälja bilen och vill då ha ersättning med 35 000 kr för förlust vid affären, rekond, annonsering, arbete för att sälja bilen m.m.
Verkstan motsätter sig kravet och beklagar att bilen blev uppdaterad med aktion 23R7, uppdateringen efter ”dieselgate”, trots att bilägaren inte ville det. Verkstan menar att det beror på mänskligt slarv med interna rutiner. Verkstan menar också att det inte finns några belägg för att bilar med denna uppdatering drar mer bränsle eller tappar motorkraft.
Nämnden konstaterar att tvisten gäller den uppdatering som skett på inrådan av tillverkaren i syfte att åtgärda den manipulerade mjukvaran i motorn som framkom efter den s.k. dieselskandalen. En tillverkare kan i och för sig ha vissa uppfattningar om vilka åtgärder som bör vidtas med en bil. Tillverkaren är emellertid inte ägare till bilen sedan den sålts till en konsument. Tillverkarens uppfattning saknar därför betydelse för frågan om vilka åtgärder som ska eller får vidtas på en bil. Endast ägaren (eller dennes representant) kan bestämma vad som ska eller får göras med bilen.
-Nämnden konstaterade att verkstan utan att först tillfrågat bilägaren om han ville låta utföra åtgärden. Det är inte tillåtet att göra ingrepp på någon annans egendom utan att först få tillstånd till det, säger Bo Ericson, vd för SFVF, som är ledamot i ARN.
Enligt 4 § konsumenttjänstlagen ska näringsidkaren utföra tjänsten fackmässigt. Verkstan ska samråda med bilägaren i den utsträckning som det behövs och är möjligt. Genom att utföra en åtgärd som inte beställts eller medgetts av bilägaren har verkstaden förfarit felaktigt vid utförandet av reparationstjänsten. Tjänsten är därmed felaktig. Bolaget är därför skyldigt att kostnadsfritt och på ett fackmässigt sätt avhjälpa felet genom att återställa motorn till det skick den var i före uppdateringen.
-Vår uppmaning till alla verkstäder. Samråd alltid med bilägaren före åtgärd. Gör skriftligt, via SMS eller mail. Det är verkstan som ska visa att ni har en överenskommelse, avslutar Bo Ericsson.