Nu är det sug efter laddbara bilar
Den publika laddinfrastrukturen ökade med 5 procent jämfört med föregående månad till 5 874 laddpunkter. Något som däremot överraskade var den dominans som eldrift uppvisar inom vissa modellsegment.
Det kommer från många håll signaler om att efterfrågan på laddbara bilar är i otakt med biltillverkarnas förmåga att leverera, vilket skapar långa väntetider för kunder. Power Circle har därför gjort en genomgång baserat på registreringsstatistik för september från BilSweden som visar att eldrift dominerar stort bland de bilmodeller där kunderna kan välja mellan konventionella drivlinor och eldrift (endast el eller laddhybridteknik). Genomgången visar spektakulära siffor för vissa bilmodeller, där eldrift nästan helt konkurrerat ut bensin och diesel.
Modell, nyreg. Sep-18 |
Totalt alla drivlinor |
Varav BEV/PHEV |
Marknadsandel el |
Hyundai Ioniq |
29 |
26 |
90% |
Mitsubishi Outlander |
277 |
242 |
87% |
Kia Optima |
321 |
260 |
81% |
VW Passat |
597 |
363 |
61% |
BMW 2-serie |
55 |
28 |
51% |
Kia Soul |
30 |
15 |
50% |
Renault Clio/Zoe |
487 |
191 |
39% |
Kia Niro |
578 |
221 |
38% |
BMW 5-serie |
293 |
89 |
30% |
Volvo XC60 |
538 |
149 |
28% |
- Vi ser oväntat höga andelar för eldrift inom vissa modellsegment, vilket är mycket glädjande. Detta ger också en indikation på hur jag tror att utvecklingen kommer att se ut inom andra modeller där biltillverkarna snart ger kunderna möjlighet att välja eldrift. Det stora intresset för laddbart stöds också av flertalet undersökningar bland bilförare, där den senaste visade att två av tre tillfrågade vill ha eldrift när det blir dags att byta bil. Förändringstrycket är otroligt stort just nu, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Jämfört med samma månad föregående år har den publika laddinfrastrukturen ökat med 54 procent och omfattar nu 5 874 laddpunkter fördelat på 1 475 laddstationer. Antalet laddpunkter i förhållande till antalet laddbara bilar (CPEV) ligger på 0,09, vilket innebär att det finns färre än en publik laddpunkt per tio laddbara bilar i Sverige.
Det finns totalt 73 helt eldrivna bussar i Sverige, registrerade i 16 kommuner. Flest elbussar finns just nu i Eskilstuna kommun.
De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S (3 496 st) samt Nissan Leaf (3 126 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (11 615 st) och Mitsubishi Outlander PHEV (8 227 st) vanligast.