KBV ska kvalitetskontrollera Werksta-kedjan
– Skälet till att vi valt KBV som leverantör – bland flera andra – är dels den långa erfarenheten av kvalitetskontroller, dels det starka varumärket med stor trovärdighet på marknaden, förklarar Arve Brataas, Sverige-chef för Werksta.
Enligt Arve Brataas befinner sig Werksta i ett transformeringsskede. Ett konkurrensstärkande momentum ska skapas för hela kedjan efter år av expansion.
– Just nu jobbar vi med att centralisera administrationen, medan de producerande verkstäderna har fokus på kvalitet, kundnöjdhet och tid. I det arbetet är ökad tillgänglighet en icke obetydlig del. Detta för att korta ledtiderna.
– Vi satsar på fotobesiktning där bilderna går in till en central grupp av skadeberäknare som tack vare sin erfarenhet och utifrån bilderna snabbt kan kalkylera fram ett pris för reparationen åt försäkringsbolaget, förklarar Arve.
Han berättar även att man internt bedriver ett intensivt utvecklingsarbete som kallas ”The Werksta Way” och som utgår från alla verkstäders samlade erfarenheter.
– Vi implementerar nya processer för att stärka vårt erbjudande och konkurrenskraft. Vad vi gör är att vi tar tillvara på all erfarenhet från alla anläggningar i Norden och skapar ett ”best practice” som vi sedan inför på alla verkstäder, berättar Arve Brataas.
Enbart i Sverige har Werksta 24 verkstäder med cirka 500 anställda varav 400 i produktion, som omfattas av KBV:s kontroller.
Från KBV:s sida är man mycket glad över att få svara för kvalitetsuppföljningar och verkstadscoachning hos ett av landets mest progressiva företag inom bilplast, lack och bilskador.
– Werksta kommer att bli en viktig kund för oss och vi värdesätter deras syn på vår erfarenhet och trovärdighet som leverantör, inte minst nu när branschen har enat sig om att införa standarden Kvalitetssäkrad skadeverkstad – Riktlinjer för skadereparationer, säger Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad.
Bild, fr v: Arve Brataas, Werksta, Thomas Engström, KBV, och Urban Magnusson, Werksta.