23948sdkhjf

Han lär upp sina anställda

Attityd, hängivenhet och arbetsmoral kan besegra hinder som både bristande språkkunskaper och utbildning. Det vet Monir Amin som med tre nyanlända syrier fått en konkursmässig verkstad att blomstra.

2014 köpte Monir Amin Speedy Bilservice, som ligger i Aspholmens industriområde strax väster om Örebro centrum. Den förra ägaren hade kastat in handduken.

– Först hade jag en kompanjon. Men det fungerade inte, så jag fick köpa ut honom. Så det var väldigt tufft de första åren, jag fick ta pengar ur egen ficka för att kunna hålla verksamheten igång. Men jag hade bestämt mig för att det måste gå, berättar Monir som lämnade anställningen på serviceverkstaden hos en återförsäljare i Hallsberg för att öppna eget.

Monir hade svårt att hitta kunniga mekaniker. Så till sist bestämde han sig att satsa på en nyanländ yngre kille från Syrien som han hittade med hjälp av arbetsförmedlingen. Så småningom tog Monir in ytterligare två syriska killar i verkstaden. Rekryteringar som i samtliga fall visat sig vara lyckokast. Två av killarna är i dag fast anställda och den tredje är provanställd.

Klicka på bilden för att se fler bilder från verkstaden

– De kunde ingen svenska när de började hos mig, men eftersom jag också kommer från Syrien kan jag deras språk.

Alla tre killarna, som är födda -73, -74 och -82, har tidigare jobbat med bilar i Syrien.

Har de någon fordonsutbildning?
– Nej. I Syrien är det vanligt att man lär sig allt från grunden genom att jobba i verkstaden. Elever från yrkesgymnasiet som kommer till oss saknar kunskaper på många områden, trots att de har utbildning. Jag har pratat med lärarna på fordonsutbildningen och sagt att de måste få mer praktik, för det är i verkstaden de lär sig.

Monirs anställda klara av att läsa instruktioner på svenska men har fortfarande svårt med att själva prata och förstå talad svenska. Så Monir sköter fortfarande alla kundkontakter och delegerar alla jobb.

– De måste lära sig svenska, annars klarar de sig inte i samhället. Jag har en vän som är pensionerad lärare och är här två timmar varje fredag och ger dem svenskalektioner.

Men det är väl egentligen kommunens ansvar att ge dina killar svenska-undervisning?
– Jo, men samtidigt är det bra för mig om de lär sig svenska. Jag har inte haft semester på tre år, om de lär sig bra svenska så att de kan sköta kontakten med kunderna så kan jag ta semester.

Vad är svårast för dina anställda i nuläget?
– Det är att jobba med datorer. Jag får fortfarande göra alla felsökningar, sedan sätter jag dem i jobb. Men jag låter dem prova själva först, sedan får de be mig om hjälp när de kör fast.

Skulle du göra om samma sak i dag – anställa flyktingkillar i verkstaden?
– Ja. Jag började med en kille, sedan tog jag in två till. Och det har gått bra. Det är bara att titta på våra siffror. Speciellt tack vare en av mina killar, Abdul Fattah Mona. Utan honom hade jag nog inte klarat den här resan.

Vad har varit svårast för dig?
– Vi hade många reklamationer i början som gällde jobb som de förra ägarna till verkstaden hade gjort. Men Speedy stod för de reklamationerna.

Har ni ofta svårt att få tillgång till fordonsdata?
– För vissa märken och modeller kan det vara svårt att få fram till exempel kopplingsscheman, men inte annars.

Behöver ni ofta tacka nej till kunder?
– Jag tror vi kanske är den enda verkstaden i hela Örebro som tar emot nästan allt, även felsökningar på elfel. Vi har till och med andra verkstäder som skickar oss bilar som de inte vill jobba med. Det kan vara lite äldre bilar där det skulle kosta kunden för mycket att fixa felet. För oss känns det så viktigt att behålla en kund att vi hellre lägger lite mer jobb och tar lite mindre betalt, för att vi annars tappar kunden.

– Och killarna är otroligt duktiga, läraktiga. Vi monterar en hel del dragkrokar på nya bilar, det är en två bilar varje dag. Min bästa mekaniker visste inte hur man monterar sju- och trettonpoliga elsatser till dragkroken. Jag visade honom två gånger hur man gör och sedan dess gör han det själv – felfritt givetvis.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047