Framtidens dubbdäck finns ännu så länge bara till en däckdimension
Den nya dubbteknologin har utvecklats och testats i Norden och till den här säsongen erbjudes ContiFlexStud™ i en däckdimension, Continental IceContact™ 2 i dimensionen 235/45 R18.
Ända sedan de första dubbdäcken lanserades har principen bakom varit densamma – en metalldubb som sätts fast i däcket. Continental har länge legat i framkant i utvecklingen av innovativa typer av dubbar och däck som ger säkrare körning – och är än idag den enda däcktillverkaren som vulkaniserar fast dubben i däcket så att de sitter upp till 400% bättre än i andra dubbdäck. Nu tar Continental nästa steg i utvecklingen med ContiFlexStud™.
– Det här är en revolution som kan komma att sätta en ny standard för framtidens dubbdäck. Vårt nya däck med ContiFlexStud™ ger bättre grepp på isiga vägar än traditionella dubbdäck. Men samtidigt ger de mindre av det som många upplever som störande med dubbdäck – ljudnivån är lägre och betydligt mindre vägslitage, säger Per Linder, produktspecialist på Continental Däck Sverige i ett pressmeddelande.
En traditionell dubb består av ett hårdmetallstift – toppen av dubben som tränger ned i isen- samt en dubbkropp oftast tillverkad av aluminium som omsluter stiftet och som sedan sätts fast i själva däcket. Det unika med ContiFlexStud™ är att hårdmetallstiftet är omslutet av en gummikropp vilket gör dubben flexibel och ger bättre kontakt mellan stiftet och vägen- och gör att stiftet kan tränga ned djupare i isen än en vanlig dubb.
.