Motorrengöring med både vätgas och additiv
Tidigare i höstas har vi berättat om två olika företag som säljer och marknadsför maskiner som rengör bensin- och dieselmotorers inre genom att pumpa in vätgas i motorn via luftinsuget medan den går på strax över tomgångsvarvtal.
Helge Stikbakke har många års erfarenhet i branschen och jobbar i dag som resande försäljare hos Norska företaget Relekta, där han just nu lägger det mesta av sin tid på demonstrationer och försäljning av motorrengöringsmaskinen som använder vätgas.
– Vi har jobbat med det här konceptet i över ett år, jag tror vi var först i Sverige. Maskinen är jätteenkel att använda, den har en av- och på-knapp och ett vred som man reglerar gasflödet med. En personbil ska behandlas i en timme. Det enda mekanikern ska göra under rengöringsprocessen är att göra ett extra gaspådrag under några sekunder var tionde minut, för att på så sätt hjälpa till att få ut smuts som lösgörs under rengöringen ur motorn. Resten av tiden bör mekanikerna ägna åt andra jobb i verkstaden.
Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"
Hur mycket rekommenderar ni verkstäderna att debitera för en motorrengöring?
– Han bör debitera kunden runt 3500 kronor.
En viktig del i ert motorrengöringskoncept är att verkstaden under rengöringsprocessen även använder rengörande additiv. Varför räcker det inte med vätgasen för att motorn ska bli ren?
– Vätgasen går in i motorn och tar med sig all sot, men det kan även finnas föroreningar i smörjsystemet eller i bränslesystemet som orsakar problem. Därför tillför vi även ett rengörande additiv till bränsletanken som rengör allt fram till spridarna. Vi använder ett additiv till motoroljan både före och efter oljebytet.
– En motorrengöring med vätgas blir bara komplett om man också använder de rengörande additiven. Om du bara använder vätgasmaskinen så skulle jag vilja påstå att det bara är 40 procents chans att rengöringen blir verkningsfull.
Hur ofta tycker du verkstaden bör rekommendera att kunden gör en motorrengöring?
– Ju sämre körmönster man har desto oftare bör man göra rent i motorn. Men oavsett hur bilen körs så bör man rekommendera som längst 6000 mils intervall.
Vilka problem bör man förslagsvis upplysa kunden om att den slipper om den kostar på en motorrengöring?
– Ett problem med alla moderna motorer är att kompressionen sjunker med tiden på grund av att friktionen mellan kolv och kolvring blir för hög då det är för mycket smuts. Då blir det ett tryck nedåt i motorn, så att motoroljan slungas in i förbränningsrummet. Detta är orsaken till att EGR-ventilen går sönder. På detta sätt behandlar orsaken till symptomen, i stället för bara symptomen som man gör när man enbart byter EGR-ventilen.
Och om kunden fått en motorrengöring av bilen och det ändå visar sig att EGR-ventilen måste bytas?
– Då är det ändå inte förgäves, för rengöringen tar bort orsaken till att EGR-ventilen slutade fungera.
Vad säger du för att övertyga skeptikerna
– Pröva att rengöra motorn på din egen bil, och känn skillnaden efteråt. Det är det bästa bevis du kan få på att detta fungerar och är en effektiv åtgärd. Det blir en märkbar förbättring av motorgången och prestandan i nio av tio rengöringar, även på de motorer som inte uppvisar några symptom innan.
Men drar verkligen motorn mindre bränsle efter en rengöring?
– Vi har ett åkeri som har testat motorrengöring på sina Volvo-lastbilar. Och där har vi kunnat se svart på vitt genom Volvos system Vida, som registrerar bland annat bilens bränsleåtgång, att bränsleförbrukningen minskat på alla lastbilarna har minskat efter motorrengöringen med tio procent.
Men ger motorrengöring verkligen en avkastning värt en investering på över två månadslöner?
– Ja, absolut. Det räcker nästan med att göra en rengöring i månaden så har du tjänat in maskinen innan leasingperiodens slut. Jag tror många verkstäder behöver bli bättre på att prata med kunderna och få dem att kosta på sin bil mer åtgärder i förebyggande syfte, som exempelvis motorrengöring. En vanlig service ger i dag knappt någon förtjänst för verkstaden.
Läs mer om två andra koncept för motorrengöring med vätgas:
Läs mer om Relektas motorrengöringsmaskin: "Många symptom försvann"
FAKTA Hydro Intake Cleaner
Ca-pris: 69000 kr + moms (Inkl 16 paket m rengörande tillsatser (8 för bensin, 8 för diesel)
Vätehydroxid i vätskeform omvandlas i en elektrolytisk process till vätgas som pumpas in i motorn med lågt tryck.
Drygt 80 sålda maskiner i Sverige hittills, varav de flesta till Meca- och Bosch Car Service-verkstäder.
Maskinen tillverkas i Europa av och säljs och marknadsförs i Sverige av norska Relekta, som är återförsäljare av bland annat rengöringsmedel, servicemaskiner och additiv.
De rengörande additiven som säljs tillsammans med maskinen kommer från amerikanska företaget BG Industries, som är världens största tillverkare av rengörande additiv.