Så fungerar Carbon Cleanings motorrengöringsmaskin
Motorn görs ren genom att vätgas pumpas in i den medan den går på strax över tomgångsvarvtal. Rengöringsprocessen tar omkring 40 minuter till en dryg timme beroende på motorns slagvolym men även mätarställning och körsätt.
Maskinen framställer själv vätgasen i en så kallad elektrolys-process innan gasen pumpas in i bilmotorn.
Maskinen laddas med 20 liter destillerat vatten och 360 gram kaliumhydroxid åt gången, vilket räcker till i storleksordningen 350 rengöringar. Det går åt cirka 2 deciliter destillerat vatten per rengöring.
När maskinens slang för vätgastillförseln anslutits till motorns luftintag matas uppgifter om bilmärke, motor (slagvolym, effekt), bränsle, växellåda in i en app som kommunicerar med maskintillverkarens server via Android eller Apple. Den aktuella bilens mätarställning och bilägarens uppskattning av den genomsnittliga körcykeln (andelen landsvägs- resp- stadskörning) matas också in.
Utifrån de inmatade uppgifterna beräknar servern hur lång tid rengöringen ska pågå samt hur mycket vätgas som ska tillföras motorn.
– Att tillföra för mycket vätgas i motorn kan vara förödande, för då kan motorn bli för varm. Får motorn för lite vätgas så har gasen ingen rengörande effekt, säger Savo Vidovic som marknadsför maskinen i Sverige.
Carbon Cleanings maskiner tillverkas i staden Novi Sad några mil norr om huvudstaden Belgrad i Serbien. Maskinen är ursprungligen utvecklad av en grupp ingenjörer vid universitetet i Novi Sad, vilka sedan har knoppat av arbetet i ett eget företag.
– De har forskat kring den här rengöringstekniken i över sex år och för ungefär tre år sedan så tog de fram en första prototyp till en maskin, säger Savo Vidovic.
Carbon Cleaning har i Sverige cirka fem maskiner i Sverige varav en maskin i Stockholm.