Fortsatt dystert i bilhallarna
-Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 2,3 procent medan lätta lastbilar ökat med 9,5 procent. Vår prognos för i år på 360 000 personbilar, som är det tredje bästa bilåret någonsin ligger fast. För lätta lastbilar har vi nyligen höjt prognosen till 56 000 som är all time high, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden i ett pressmedelande.
- Nedgången för personbilar beror i första hand på kvardröjande effekter av det nya fordonsskatte-systemet Bonus-malus. Systemet, som trädde ikraft 1 juli, medförde att många tidigarelade sina köp för att undvika den kraftigt höjda fordonsskatten. Även för lätta lastbilar ligger effekterna av Bonus-malus systemet bakom nedgången under hösten, säger Mattias Bergman.
- En annan anledning till nedgången för personbilar är förlängda leveranstider för vissa modeller som en följd av brist på testkapacitet i Europa för att få nya bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). WLTP-effekten ser vi inom hela EU där personbilsregistreringarna minskade med 23 procent i september, säger Mattias Bergman.
- Den 1 september 2018 infördes den nya testmetoden WLTP för alla nya personbilar, bussar under 5 ton och lätta lastbilar i lättaste kategorin. Syftet med den nya testmetoden är att få ett bättre och robustare regelverk i syfte att bättre spegla bränsleförbrukningen och utsläpp. BIL Sweden har arbetat fram en ny webbsida (www.wltpfakta.se) som på ett enklare sätt försöker förklara vad den nya testmetoden innebär och vilka effekter den får, fortsätter Mattias Bergman.
- Antalet nyregistrerade laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 22,1 procent i oktober Hittills i år är uppgången 51,7 procent. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna var 11,4 procent i oktober mot 6,7 procent oktober förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 7,4 procent jämfört med 4,8 procent samma period förra året. Enligt vår bedömning skulle uppgången för laddbara bilar varit större om det inte varit så långa leveranstider. Det är produktionskapaciteten och inte en dämpad efterfrågan som återspeglas i registreringsstatistiken. Trots långa leveranstider så håller sig Sverige väl framme när det gäller introduktionen av laddbara bilar på marknaden. Under det första halvåret i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, för andelen laddbara bilar av nyregistreringarna, säger Mattias Bergman.
- Av det totala antalet nyregistrerade personbilar i oktober utgjordes 11,7 procent av sk klimatbonusbilar, dvs rena elbilar, laddhybrider med högst 60 gram per km i koldioxidutsläpp och gasbilar, fortsätter Mattias Bergman.
- Andelen nya bilar med koldioxidutsläpp på högst 95 gram per km var 18 procent i oktober i år jämfört med 12,7 procent i oktober förra året. Samtidigt sjönk andelen med koldioxidutsläpp över 140 gram per km från 23,4 procent till 21,5 procent i oktober i år. Den ökade andelen bilar med lägre koldioxidutsläpp och minskade andelen bilar med högre koldioxidutsläpp kan ses som en effekt av bland annat Bonus-malus systemet, men huvudsakligen av ett ökat utbud och av konsumenternas vilja att köpa renare och effektivare bilar. Nya personbilars genomsnittliga koldioxidutsläpp i Sverige under hela 2017 var 122 gram per km. Under oktober hade 47 procent av nyregistreringarna koldioxidutsläpp under 122 gram per km, vilket bidrar till att sänka de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar. Andelen dieselbilar av de totala nyregistreringarna var 32,2 procent i oktober. Det är en uppgång jämfört med andelen under de tre senaste månaderna men lägre än andelen i oktober förra året, som var 45,7 procent. Minskningen av dieselandelen som pågått under senare år kommer sannolikt fortsätta att plana ut, säger Mattias Bergman.
- Privatmarknaden för personbilar minskade med 30 procent i oktober, medan företagsmarknaden, dvs nyregistreringarna på juridisk person inte minskade lika mycket, eller med 27 procent. Minskningen på privatmarknaden ska ses mot bakgrund av dels att företagsmarknaden är som regel mer stabil, dels att osäkerheten kring effekter av nya förutsättningar för köp som Bonus-malus, WLTP, miljözoner etc är stor. Privatkunder väljer i många fall att avvakta nyköp eller väljer ett leasingalternativ. Hittills i år har företagsmarknaden ökat med 5 procent medan privatmarknaden har minskat med 14 procent, säger Mattias Bergman.
- Tunga lastbilar över 16 ton ökade med 12,1 procent i oktober och har hittills i år minskat med 0,3 procent jämfört med samma period förra året som var ett rekordår. Årets oktober är den högsta oktobersiffran för tunga lastbilar under de senaste tio åren. Den starka konjunkturen i Sverige gör att behovet av transporter är stort, vilket i sin tur medför en ökad efterfrågan på tunga lastbilar, avslutar Mattias Bergman.
Bild Colourbox