23948sdkhjf

Bromstester visar att vinterdäckens greppförmåga blir allt bättre

Genom att ha granskat utförda bromstester som genomförts 2012-2013 samt 2017-2018 har Folksam kunnat jämföra hur vinterdäckens greppförmåga utvecklats de senaste fem åren.

I en ny granskning från Folksam visas att de senaste fem åren har de nordiska dubbfria däcken blivit allt bättre. Det är i huvudsak på is som de har blivit bättre. Även dubbdäckens bromsprestanda har förbättrats, och då framför allt på snö. 

Den stora skillnaden syns bland dubbfria däck som blivit i snitt 19 procent bättre på is och 14 procent bättre på snö sett till uppmätt bromssträcka, skriver Folksam i ett pressmeddelande.

– Vi ser i vår jämförelse att de nordiska dubbfria däcken har utvecklats så mycket de senaste fem åren att de är ett utmärkt val i södra och mellersta Sverige. Dock så har dubbdäcken fortfarande tio procent bättre isgrepp i snitt vilket gör att de är bättre att välja i norra Sverige där det ofta finns hårt packad snö och is, säger Anders Ydenius, forskare Folksam.

Dubbdäcken har däremot inte haft samma utveckling även om de fortfarande har det bästa isgreppet. På is har de bara förbättrats med tre procent, och de har till och med blivit sämre på vått underlag, med hela 12 procent.

Men det är inte bara de dubbfria däcken som blivit bättre. Även budgetdäcken har blivit betydligt bättre, och då framför allt på snö. På is finns det dock fortfarande en relativt stor skillnad i prestanda.

– Vi ser att budgetdäcken blir allt bättre, men utifrån vårt engagemang för kunderna är vårt råd att generellt sett undvika budgetdäck och istället välja ett mellan- eller premiumdäck för isgreppets skull, säger Anders Ydenius.

I jämförelsen blev det tydligt att det kan vara stora skillnader mellan de bästa och sämsta däcken i alla däckklasser. De nya dubbdäckens bromssträcka från 50 km/timmen till fullt stopp varierar från 38,5 meter för det bästa däcket till 74 meter på is för det sämsta, och mellan 20 till 30 meter på snö. För dubbfria däck varierar bromssträckan mellan 40 till 68 meter på is och 20 till 28 meter på snö.

– Det här visar att det är viktigt att kolla genomförda däcktester som olika tidningar genomför innan köp av däck och välja ett däck med ett bra testresultat. Vi har dessutom bara kollat bromsegenskaperna, medan i stora däcktester inkluderas en mängd andra parametrar så som acceleration, sidogrepp, köregenskaper och rullmotstånd. Men bromsegenskaperna är centrala för däckens förmåga att få stopp inför ett hinder, säger Anders Ydenius.

Om testet Folksam har granskat tre motortidningars bromstester av 52 vinterdäck testade 2012-2013 samt 58 vinterdäck testade 2017-2018 (Aftonbladet, Auto Motor & Sport och Vi Bilägare). Däcken är nordiska dubb- och dubbfria däck i olika prisklasser. Däckens greppförmåga har beräknats utifrån de bromstester som motortidningarna gjort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062