23948sdkhjf

Rekordmånga elbilspremiärer på eCarExpo

Bilindustrin satsar stort på den svenska elbilsmässan eCarExpo, som i år blir fyra gånger större än tidigare år och samlar allt om laddbara bilar på Svenska Mässan i Göteborg.

Besökarna får se minst åtta Sverigepremiärer av el- och hybridbilar, plus marknadens utbud av laddaggregat, tillbehör och elbilstjänster samt eldrivna cyklar, mopeder och mc.

Intresset för elbilar och laddhybrider är större än någonsin i Sverige och därför laddar nu också bil- och elindustrin rejält med att visa upp sina nya produkter på Nordens största elbilsutställning, eCarExpo på Svenska Mässan 30 november - 2 december. I år blir det rekord i elbilspremiärer på eCarExpo. Åtta helt nya och spännande elbilsmodeller premiärvisas för Sverigepubliken.

Den kanske mest efterlängtade Sverige-premiären är Tesla 3, som redan när den lanserades som skiss för tre år sedan tecknades av tusentals svenska bilköpare. Idag är antalet beställningar uppe i 450 000 i hela världen. Nu får alla nordbor som står i kör för att vänta på leverans, som enligt uppgift ska inledas i Europa under första halvåret 2019, se den i verkligheten för första gången på eCarExpo.

– Tesla Model 3 är den genom tiderna mest förhandsbokade bilmodellen, och det är kanske tur för den etablerade bilindustrin att det har tagit lång tid för tillverkaren att få upp farten i produktionen. Nu kommer den ut på marknaden i ett läge när många andra tillverkare står i startgroparna med elbilar i samma prisklass, det vill säga under halvmiljonen i svenska kronor räknat, förklarar Gunnar Dackevall, initiativtagare till eCarExpo.

Den koreanska bilindustrin ligger i framkant bland de etablerade biltillverkarna när det gäller elektrifieringen, och de svenska storsäljarna Kia kommer att visa sin Niro EV för allra första gången här. Det är en elbil som både när det gäller pris och räckvidd (485 km enligt den nya tuffare normen WLTP) går i direkt klinch med Tesla Model 3 och dess systermodell Hyundai Kona EV. På eCarExpo kan besökarna jämföra de tre nykomlingarna samtidigt.

En annan högintressant svensk elbilspremiär är Audi e-tron, en ren el-SUV i premiumklassen. Det är Volkswagenkoncernens startskott i sin framtida elbilsoffensiv, som med två elmotorer och batterier på 95 kWh får en effekt på 408 hk, en räckvidd på 400 km (WLTP) och ett pris på ca 885 000 kr.

BMW, som redan räknas till veteranerna i elektrifieringsracet, tar ny fart med att visa sin konceptbil iX3 på eCarExpo, som är ett ganska produktionsnära startskott för tillverkarens första el-SUV – eller SAV, Sports Activity Vehicle, som BMW väljer att kalla konceptet. Med 270 hk och en batterikapacitet på 70 kWh får den också en räckvidd på 400 km.

Volvo premiärvisar sin nya laddhybrid V60 T6/T8 som har goda chanser att bli Sveriges mest sålda tjänstebil när leveranserna rullar igång en bit in på 2019, och man har också lite hemlighetsfullt viskat om någonting helt nytt i sin monter – räkna med en överraskning här!

Jaguar Land Rover är inne i en intensiv omställning av sitt modellprogram och den exklusiva elbilen i-Pace har redan nått sina första ägare. Nu har publiken möjlighet till en provtur under mässan i någon av de bilar som finns tillgängliga på laddgatan. Samtidigt sker premiären av laddhybrid-versionerna i Range Rover-programmet, där både toppmodellen och den kompaktare Sport PHEV finns för provkörning.

Parallellt med alla premiärer av nya bilmodeller kommer en rad uppdaterade versioner av befintliga elbilar och laddhybrider finnas att se och provköra, där trenden går mot allt större kapacitet i batterierna. BMW, Mitsubishi, Nissan och Renault hör till de utställare som visar uppdaterade bilar med längre räckvidd.

Förutom elbilspremiärerna och provkörningsmöjligheterna samlas ledande företrädare för bil- och elindustri tillsammans med ledande politiker och hållbarhetsexperter i paneldebatter och föredrag om hur den svenska elbilsinfrastrukturen ska byggas ut.

På eCarExpo i Göteborg, Nordens största elbilsmässa, visas i år majoriteten av alla modeller av el- och laddhybridbilar, som också kan provköras på en bana som startar inne i mässhallen. Här satsar industrin även på att visa upp olika former av laddstationer, produkter, tjänster och laddinfrastruktur, liksom motorcyklar, mopeder och cyklar med eldrift.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062