23948sdkhjf

Han driver Sveriges snabbast växande däckwebbshop

Den flerfaldigt prisbelönta näthandeln för däck och fälgar - Däck365 - har nära på femdubblat sin omsättning sedan starten 2009. Den positiva utveckling vi har haft fortsätter, säger vd Steine Gretarsson.

De har utsetts till Årets Gasellföretag två år i rad av affärstidningen Dagens Industri, de har av sajten Prisjakts medlemmar framröstats som årets näthandel i sin kategori fyra gånger i rad och de har klassats som ett ”Superföretag” av affärstidningen Veckans Affärer.

Aktiebolaget Däck365 har också gått från drygt 20 miljoner i omsättning 2009 till knappt hundra miljoner kronor i fjol. Man var inte den första näthandeln för däck i Sverige, men man var tidigt ute.

– Redan 2006 började jag och Jan Wulker titta på E-handel av däck och fälg men beslutet togs 2008. Vi tog då beslutet att avveckla regummeringsfabriken och satsa på E-handel. Vi laddade upp vår webbshop hösten 2009.

– Vi tyckte att det fanns ett utrymme för fler aktörer. Dessutom fanns det möjligheter att utveckla E-handeln inom branschen, berättar Steine Gretarsson.

Som vad då till exempel?
– Det kändes som de nätbutiker som fanns då hade inte den vanliga kunden i fokus, då de var designade av fackfolk för fackfolk. Det var mycket krångligare att beställa och för många klick innan affären var genomförd.

– Dessutom växte e-handeln med däck under 2009, så det fanns ett utrymme för fler aktörer. Då var de enda aktörerna i stort sett Däckonline, Bythjul och Gummihuset.

Nu finns det en uppsjö av olika aktörer på nätet. Marknaden har mognat rejält och konkurrensen har också blivit mycket hårdare, tycker Steine.

– Det är stor skillnad jämfört med när vi körde igång 2009.

Känner ni att ni står stadigt, att ni har hittat er form?
– Ja. Vi är fortfarande en liten och tajt organisation. Vi står dock inte stilla, den positiva utveckling vi har haft fortsätter. Vi tycker det är roligt och jag tror mina kollegor är lika stolta som jag över vad vi gör.

Vilka är era konkurrensfördelar?
– Vi har hela tiden försökt att se affären ur kundens perspektiv; det som är bra för kunden är också bra för oss. Kunderna vill till exempel ha stort utbud av däck, låga priser och att man som leverantör håller vad man lovar. Det här låter kanske jättetråkigt och självklart – viken kund gillar inte ett företag som håller vad det lovar och har låga priser? Vi håller vad vi lovar och är kunniga inom vårt område. Om en kund ringer till oss och säger att den måste ha nya däck imorgon så svarar vi att vi inte kan lova det men vi gör vårt bästa, sedan förklarar vi. För vi vill inte lova något som vi inte vet till hundra procent att vi kan hålla. Vi kanske tappar några affärer på att vara så här försiktiga, men jag tror vår strategi vinner i längden.

Vad kan andra företag i branschen lära av ert sätt att jobba?
– Jag får väl upprepa det jag sade förut – det är viktigt att alltid hålla vad man lovar. Det är också viktigt att alltid ta tillvara alla sina kunder samt se affären ur kundens perspektiv.

Fotnot: Urvalet och rangordningen för att bli ett Superföretag baseras på de svenska aktiebolagens ekonomiska prestationer under de senaste fyra åren. Modellen som används tar hänsyn till och väger samman de enskilda bolagens tillväxt, vinst, avkastning effektivitet, kapitalstruktur och finansiering.

FAKTA Däck365
Omsättning (2017):
99 352 000 kr
Vinst (2017): 6 317000 kr
Startade 2008. Tolv anställda. Har kontor samt lager i Laholm i Halland.
Ägare: Steine Gretarsson, Joakim Petersson och Jan Wulker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063