”Kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen”
Vad har du ägnat dina dagar i Kina åt?
– Jag har varit på en mässa i Shanghai och sedan har jag varit och besökt de tillverkare som vi jobbar med.
Vilket var ditt första spontana intryck av Shanghai-besöket?
– Jag har varit där ganska många gånger och i år var det första gången som jag såg himlen, det var klarblå himmel, och inte smog. Och jag häpnade över hur många elbilar det var. Och när vi åkte med vår shuttle bus från hotellet till flygplatsen så var det samma gamla Toyota-buss som hotellet haft i många år, men i år gick bussen helt plötsligt på el. Den var konverterad till eldrift.
Varför tycker du det är viktigt att besöka Kina?
– Det är viktigt att hänga med i utvecklingen och se vad som händer i branschen. Och det märks att de har skärpt kraven på tillverkarna i Kina, de får inte släppa ut föroreningar i samma utsträckning som tidigare. Det innebär att många av de fabriker som inte haft kontroll på utsläppen från exempelvis sina lackerings- eller ytbehandlingsanläggningar är borta, de fabrikerna är stängda. Det är en så otrolig skillnad.
I år och alla tidigare år du besökt mässor och branschföretag i Kina – brukar du träffa på många andra svenskar i branschen?
– Nej, jag träffar väldigt få svenskar. Denna gången träffade jag på en branschkollega. Det är bara de stora kedjorna – Jula, Biltema, Clas Ohlson – som man springer på när man är i Kina.
Vad är det man missar om man inte besöker Kina?
– Om du inte är där så blir det som att du bara får ett axplock av hela det stora utbud av produkter – verktyg och verktygsmaskiner – som finns i Kina. Om du tar dig dit så får du dels se hela spektrumet av produkter och hur duktiga de är. Kinesiska tillverkare har i dag riktigt bra grejer.
Det är fortfarande vanligt i branschen här i Sverige att man har lågt förtroende för kinesiska tillverkare och deras produkter. Har branschens bild av Kina nyanserats nu?
– Det är både och, skulle jag säga. Det är också många som är väldigt positivt inställda till kinesiska produkter. Man tittar på vad man får för pengarna. Och vad man inte får är kanske det absolut modernaste, men man får beprövade konstruktioner som fungerar väldigt bra. Om du vill ha det allra senaste så kanske du måste gå till de stora amerikanska tillverkarna. Men det jag stöter på nu är att kinesiska tillverkare vill ta över stafettpinnen och vara innovatörer och de som kommer med nyheterna.
– Jag tror inte det är särskilt långt borta innan vi ser att de kinesiska aktörerna är de som ligger i framkant, ungefär som fordonsindustrin i Japan, som kopierade produkter i ett antal år för att sedan bli världsledande. Jag ser de tendenserna i Kina nu, att man satsar mycket på forskning och utveckling. Elbilsboomen i Kina tycker jag är ett sådant exempel. De ledande politikerna i Kina har bestämt sig för att ställa om till eldrift och nu går den processen fort. Den tekniska utvecklingen i Kina över huvud taget går väldigt fort nu.