Branschmöte om allvarliga säkerhetsrisker kring e-fordon
-Det finns väldigt många frågor men få svar så här långt, säger Bo Ericsson, vd på SFVF som deltog i mötet. Är det riskfritt att bärga ett e-fordon? Vad händer om man kopplar på startkablar på ett e-fordon? Hur ska man hantera ett skadat e-fordon? Om ingen varningslampa för batteriet ger en felsignal men fordonet har utsatts för 10G så en pyroteknisk laddning har utlösts, är då batteriet OK?
-Det diskuterades att det finns risk för att batteriet kan vara skadat då en pyroteknisk laddning (airbag exempelvis) har utlösts. I det läget kan det finnas anledning att e-fordonet transporteras och förvaras på ett speciellt sätt. Skälet är att om batteriet är skadat kan det i värsta fall självantända. Hur många kontrollerar då med generalagenten för bilmärket eller försäkringsbolaget hur reparationen ska gå till och om batteriet ska bytas, berättar Ericsson för MotorMagasinet.
Andra säkerhetsfrågor är vad bärgare ska beakta när de transporterar ett e-fordon? Det är minst sagt olämpligt att parkera ett skadat e-fordon inne i ett garage direkt efter incident. E-fordonet bör alltid stå utomhus en tid (t.ex. tre veckor om möjligt) och med ett minsta säkerhetsavstånd från andra fordon, hus eller brandfarliga varor. Exakt vilket avstånd som ska användas har diskuterats, men minst sex meter rekommenderas.
-Får man åka färja med ett skadat e-fordon? Nej, det kan vara väldigt olämpligt säger Bo Ericsson, men beror naturligtvis på skadans omfattning. Får man bärga var som helst med ett skadat fordon, tex i en tunnel? Nej, det kan också vara olämpligt. Vad ska vi göra om det börjar brinna i ett e-fordon på en verkstad? Är röken farlig från en batteribrand? Ja, röken är inte bra att få i sig, vilket ingen brandrök är. Om batteriet ventilerar gaser med relativt sen antändning finns det dessutom risk för explosion. Rekommendationen är att utrymma verkstaden omedelbart och kontakta Räddningstjänsten.
-Det är många frågor och nu ska vi arbeta fram fler svar baserat på de risker som finns. SFVF har avslutat en undersökning bland fordonsbranschföreningar inom EU. Alla verkar lika överraskade över frågeställningen och endast ett land har börjat arbeta med frågorna inom EU. Samtidigt kan vi vara glada att RISE har startat det här FFI-projektet och att vi får vara med, säger Bo Ericsson.
SFVF har även ställt frågor till återförsäljare i branschen men ingen har något svar på våra frågor menar Bo Ericsson. Utvecklingen går fortare än lagstiftning, regelverk och föreskrifter kan vi konstatera.
-Få bilägare läser instruktionsboken och det kan också vara ett problem, säger Bo Ericsson. Det finns mängder med olika batterityper och batterikonfigurationer, även om de går under samma samlingsnamn, och i vissa fall finns det risker med att snabbladda en bil för många gånger i rad. Hur många fordonsägare känner till det? En del biltillverkare skriver idag att man rekommenderar att snabbladda max två gånger i rad och därefter bör man ladda långsamt. I bästa fall finns det system som kontrollerar detta.
Idag finns det många olika åsikter om hur olika släckningssystem fungerar för batterier och e-fordon. Det är viktigt att poängtera att släcksystem för enstaka battericeller eller t.ex. en mobiltelefon inte är samma sak som att släcka brand i e-fordon.
-Om temperaturen överstiger 200 gr som den gör vid en brand finns risk för termisk rusning. När man går in och läser på datasäkerhetsblad om Lithiumbatterier förstår man att det här är viktigt att ha kunskap om på verkstäder, hos bildemonterare, bärgare och blåljuspersonal. Förutom ett hot mot personsäkerhet innebär bränder stora samhällskostnader relaterade till räddningsinsats, avstängning av vägar, köbildningar, produktionsstopp och miljöbelastningar orsakade i huvudsak av rökgaser och släckvatten. Börjar ett e-fordon brinna ute på en verkstadsparkering eller inne på en verkstad gäller det att vi har kunskap om vad vi ska göra. Den enklaste och bästa rekommendationen är att utrymma lokalen och se till att ingen är i närheten av rökgaserna (50 meter i skyddsavstånd) och ring 112. Det är mycket viktigt att vi har rätt kunskap och beaktar risker på verkstäder. Generellt sett är e-fordon väldigt säkra men om de är skadade är risken uppenbar att en kortslutning kan ske och att en brand kan uppstå säger Bo Ericsson.
-Något som oroar mig är om en verkstad ligger i ett p-garage under jord eller liknande trängda utrymmen, är det då lämpligt att ta dit krockskadade e-fordon överhuvudtaget? Att få vara med i framkant för våra medlemmar och för branschens bästa känns väldigt bra eftersom det råder alldeles för stor okunskap inom detta område, avslutar Bo Ericsson.