23948sdkhjf

De vill förvara däcken på vagnar

TEMA VERKSTADSUTRUSTNING: Bockad plåt kan användas till det mesta. Det vet Optimel i Uppsala, som använder sina plåtbockningsmaskiner till att tillverka allt från postlådor till däcksställ.

Postlådor står utspridda runt mig i entréhallen när försäljningschefen Lars Tidblom tar emot mig hos Optimel i Uppsala. Här arbetar tolv personer med allt från stansning och bockning av plåt till datorstött konstruktionsarbete och administration av företaget.

– Optimel är i grunden ett företag som historiskt arbetat med att tillverka legoprodukter åt andra företag. Vi har också tillverkat postlådor sedan 25 år tillbaka och det gör vi fortfarande, numera som en egen produkt. Den första stora markpostlådan var vår och det var den som egentligen utgjorde grunden för företaget.

För lite drygt tio år sedan gjorde företaget sin första verkstadsinredning, hos Upplands Motor i Märsta, som ett prov enligt Volvos koncept innan man inredde den nya, stora anläggningen i Akalla. Under de senaste sex åren har verkstadsinredningar sedan vuxit fram från att vara en bisyssla i bolaget till att i dag vara företagets enskilt största produkt.

Lars ritar upp verkstadsmiljöerna i ritprogrammet Ecdesign, så att kunden kan se hur verkstaden kommer att se ut.

– Jag har varit med i utvecklingen av produkterna, ritat dem i 2D och 3D och var fram tills alldeles nyligen ansvarig för försäljningen av både postlådor och verkstadsinredningar. När vi fick nya ägare för ungefär tre år sedan satsades det också hårdare på verkstadsinredningar som produkt.

På bilverkstadssidan utgör arbetsbänkar grunden i sortimentet, men man tillverkar och säljer också typisk verkstadsutrustning som oljebarer och förvaringsskåp. Gemensamt för alla produkter är att de i huvudsak är tillverkade av stansad och bockad plåt.

– Vi kan stansa plåt i tjocklekar på upp till fem millimeter, i vanlig plåt, rostfritt och aluminium i två olika maskiner, en helautomatisk och en manuell. Vår styrka är att vi är väldigt flexibla, vi kan kundanpassa väldigt mycket eftersom vi styr vår egen produktion. Vi kan ta hänsyn till stolpar, bygga in stolpar i skåp till exempel, sådant som inte är så lätt om man köper en färdig inredning från utlandet. Många produkter har också kommit fram genom samarbete med kunderna och sortimentet har utökats genom deras tankegångar och idéer.

Man exporterar också en del av produktionen, främst till Norge där man har Rhodin Bil som återförsäljare. I år har dock den norska försäljningen bromsat in och enligt Lars beror det på den ökade elbilsförsäljningen.

– Nyinvesteringar på verkstad har det varit ganska dåligt med under 2018. Det säljs så många elbilar i Norge att det har fått återverkan på branschen. Servicebehovet är lägre på en elbil, det är ju dåligt med oljebyten på elbilar. Så i Norge har man börjat titta på att plocka hem det man har lagt ut tidigare, som plåt, lack, glas och rekond, för att få större täckningsbidrag.

Den senaste produkten är ett däcksställ, en helt ny produkt som blev klar först i år. Bakom konstruktionen står Fredrik Axelsson, som kom till företaget i våras och som bland annat ansvarar för försäljningen av verkstadsutrustning. Han kommer från en tjänst som servicechef på Vianor och har därför viss vana av vad som behövs i däckverkstaden.

– Det var min idé från början, redan innan jag började jobba här, och när jag väl kom hit sade vi att det här är något vi måste göra. Vi tog fram det väldigt fort och den första leveransen hade vi i september. Produkten är utvecklad tillsammans med däckbranschen, som fick lämna tankar och idéer, säger Fredrik och visar ut i verkstaden.

Här ligger mängder av plåtmaterial på hyllorna i ena änden av byggnaden och i den andra mellanlagras färdigbockade moduler till arbetsbänkar. Här står också verkstadsutrustning packad på pallar och redo att skickas i väg. Leveransen ska gå till Finland och ställas ut på mässa. En arbetsbänk i rött, med en stor, infälld teveskärm, sticker ut bland de övriga.

– Den hör till vårt nya koncept Private Garage, när man vill ha det lite lyxigare där hemma. Här ska kunden kunna integrera allt möjligt i sin arbetsbänk, bluetooth, wi-fi, så att man har allting i sin bänk i garaget.

Här står också prototypen till deras däcksställ, utfört i samma bockade plåtmaterial som arbetsbänkarna. Prototypen har använts för att testa olika idéer på utföranden och alla i verkstaden har varit delaktiga i utvecklingen.

– Det mest speciella med vårt däcksställ är att vi har vagnar på det nedre planet. Det underlättar arbetet under däcksäsongen, alla lyft och sånt. De stora och tunga däcken, suv-däcken, har man på det nedersta planet, på vagnarna.

Ställkonstruktionen är utformad så att man kan ha upp till sju nivåer, där alla ovanför den understa har pinnar att ställa däcken på. Avstånden mellan nivåerna anpassas så att man har de största däcken längst ner och mindre däck längre upp.

– Vi utvecklar produkten hela tiden och vi kommer att ha ett samarbete med en aktör på marknaden, där vi kommer att sätta oss ner med deras ansvariga för arbetsmiljön och gå igenom hur man arbetar så smidigt under säsong, när det är som mest stressigt. Därmed kan våra andra kunder få utnyttja deras kunskap också. Särskilt stora verkstadskedjor som inte är hundra procent i däckbranschen än så länge, men växer successivt, kommer att få en fördel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078