23948sdkhjf

Så ska PSA bredda eftermarknadsaffären

Nu lanserar franska PSA-koncernen sitt nya servicekoncept för verkstäder – Euro Repar - och de riktar sig enbart till märkesauktoriserade verkstäder.

PSA-koncernen vill bredda sin eftermarknadsförsäljning till att även omfatta bildelar till märkena utanför den franska koncernen. Därför lanserar man nu sitt servicekoncept Euro Repar i Sverige.

Framför allt är det tre år och äldre personbilar av främmande märken som är intressant för det nya konceptet. Euro repar erbjuder bildelar till de flesta bilmodellerna på marknaden och dessa köper man in från etablerade tillverkare som lämnar tre års garanti på produkten.

Euro Repar jobbar bara med auktoriserade verkstäder och säljer bara bildelar från etablerade tillverkare som lämnar 2 års garanti. 

Euro Repar har funnits på Europamarknaden i flera år, bland annat i Storbritannien där cirka 100 verkstäder anslutit sig till verkstadskonceptet.

Totalt så finns det i dag cirka 3300 Euro Repar-anslutna bilverkstäder i Europa varav cirka 1400 av dessa verkstäder finns i Frankrike.

Ola Martinsson, PR- och kommunikationschef på Peugeot Sverige – hur lanserar ni Euro repar i Sverige?

– I ett första steg har erbjudandet att gå med i servicekonceptet gått ut till två Peugeot-auktoriserade verkstäder. Men det finns egentligen inga hinder för verkstäder auktoriserade för helt andra bilmärken att ansluta sig till Euro Repar. Det är bara att göra en intresseanmälan.

En verkstad som gör en intresseanmälan får räkna med att bli granskad av Euro Repar, säger Ola Martinsson:

– Det är för att an på Euro Repar ska kunna säkerställa att verkstaden uppfyller de krav man har på dess verksamhet.

Vad är det för krav som Euro Repar ställer på den verkstad som vill jobba med konceptet?

– Man tittar bland annat på om verkstaden har möjligheter att ta hand om sina kunder på rätt sätt. Tanken är att Euro Repar ska kännas nära för kunden. Det ska vara enkelt att komma dit, man ska bli väl omhändertagen. Det handlar lika mycket om kvaliteen i bemötandet som om kvaliteten på den service man ger till kunden.

Men hur lockar man en exempelvis BMW- eller Kia-auktoriserad verkstad att välja Euro Repar-konceptet?

– Jag kan inte i detalj redogöra för hur vi marknadsför Euro Repar i Sverige, men en fördel med att jobba med Euro Repar är att den som står bakom konceptet är en av Europas största biltillverkare, med mycket stort kunnande och erfarenhet och med muskler att kunna erbjuda produkter till konkurrenskraftiga priser och produkter som är ordentligt kvalitetstestade.

– Euro Repar smyger igång lite nu, men det kommer att lanseras mera ordentligt inom kort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078